Tarpoja sopeutuu kasvun muutoksiin ja hyväksyy ne sekä ymmärtää ulkoilun ja liikkumisen merkityksen. Tarpoja oppii itsestään ja kokee yhteenkuuluvuutta ryhmässä toimiessaan sekä osaa ja haluaa liittyä ikätoverijoukkoon. Tarpoja tunnistaa oman fyysisen kuntonsa, kokee liikkumisen iloa ja innostuu liikkumaan vapaa-aikanaan.

Valikko

Suhde itseen: Fyysinen treeni


Tavoite:

Tarpoja sopeutuu kasvun muutoksiin ja hyväksyy ne sekä ymmärtää ulkoilun ja liikkumisen merkityksen. Tarpoja oppii itsestään ja kokee yhteenkuuluvuutta ryhmässä toimiessaan sekä osaa ja haluaa liittyä ikätoverijoukkoon. Tarpoja tunnistaa oman fyysisen kuntonsa, kokee liikkumisen iloa ja innostuu liikkumaan vapaa-aikanaan.

Kuvaus:

Tarpoja innostuu liikunnasta. Hän kokeilee liikkumista partioporukalla.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka: Kolo koti muu
Taitoalueet: Liikunta
Johtamistaito: Vuorovaikutustaidot
Kesto: 2 h
Kasvatustavoitteet: itsetuntemus ryhmassa-toimiminen terveys-ja-turvallisuus yhteisoon-kuuluminen
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja vetää harjoitukset ja huolehtii, että tarvittavat peli- ja liikuntavälineet ovat paikalla. Hän myös muistaa tiedottaa tarpojia ja heidän kotiväkeään riittävän ajoissa liikuntavarustuksen tarpeesta kokoilloissa. Luotsin tehtävä: Luotsi huolehtii, että treeni on jokaiselle sopiva. Hän tukee ja kannustaa fyysisesti heikompia. Hän huolehtii myös, ettei kukaan tule kiusatuksi fyysisten ominaisuuksiensa tähden.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Selviytyminen-tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Fyysiset pelit. Vartio pelaa tavallista fyysisempiä pelejä kokousten alussa. Vartio voi myös pitää kokouksen esimerkiksi urheilukentällä tai liikuntasalissa.

Liikuntatapahtuma. Vartio haastaa muutaman muun tarpojavartion joukkuelajiturnaukseen. Lajit voivat olla olemassa olevia tunnettuja lajeja, tai tarpojien itsensä kehittämiä uusia urheilulajeja.

Kimppaliikuntaa. Vartio käy yhdessä kokouksessa tai viikonloppuna hiihto-, pyöräily-, sauvakävely-, melonta- tai souturetkellä.

Säännöllinen harjoittelu. Tarpoja tekee vähintään kaksi kertaa viikossa kunnolleen sopivan treenin ja pitää harjoituspäiväkirjaa. Harjoittelu sisältää lihashuoltoa, peruskuntoa ja notkeutta lisääviä harjoitteita.

Vaelluskestävyys. Vartio harjoittelee kestävyyttä säännöllisesti tulevaa vaellusta silmälläpitäen. Vartio voi esimerkiksi tehdä viikoittain kokouksen aluksi yhteislenkin tai sopia, miten jokainen treenaa muulla ajalla vaellusta varten.

Lisää vinkki

Lisää liite