Tarpoja kokee yhteenkuuluvuutta vartionsa kanssa.

Valikko

Me-henki


Tavoite:

Tarpoja kokee yhteenkuuluvuutta vartionsa kanssa.

Kuvaus:

Vartion jäsenet tutustuvat toisiinsa ja luovat hyvää me-henkeä. Tämän aktiviteetin harjoituksia, kuten ryhmäytymisleikkejä, kannattaa jakaa useaan alkuvaiheen kokoukseen. Valmiita harjoituksia löytyy myös esimerkiksi paussimateriaalista.

Vaikka vartio jatkaisikin samassa kokoonpanossa seikkailijaikäkaudesta, on ryhmäytymisharjoituksia hyvä tehdä joka tapauksessa, jotta myös vartionjohtaja ja luotsi pääsevät osaksi ryhmää. Erityisen tärkeitä harjoitukset ovat niissä tilanteissa, jolloin ryhmään liittyy uusia jäseniä. Jos uusi jäsen tulee mukaan kesken toimintakauden, on myös silloin hyvä ottaa joitakin ryhmäytymisharjoituksia osaksi koloiltoja.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka:
Taitoalueet: Partiokulttuuri ryhmahenki
Johtamistaito: Vuorovaikutustaidot
Kesto:
Kasvatustavoitteet: ryhmassa-toimiminen yhteisoon-kuuluminen
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja johtaa ryhmäytymisharjoitukset. Hän valitsee ne etukäteen yhdessä luotsin kanssa. Vartionjohtaja varaa mukaan harjoituksissa tarvittavat välineet. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa vartionjohtajaa miettimään juuri kyseiselle ryhmälle sopivia ryhmäytymisharjoituksia. Harjoitusten aikana luotsi antaa vartionjohtajalle tilaa johtaa harjoitukset, jotta tarpojille muodostuu selkeä kuva siitä, että vartionjohtaja on ryhmän vastuullinen johtaja.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervetuloa tarpojaksi

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Jokaisen leikkijän tehtävänä on valita annetun asian perusteella joku toinen leikkijä asettamalla oikea käsi hänen olkapäälleen. Annettujen kriteerien tulee olla positiivisia ja vartionjohtajan sekä luotsin tulee seurata, että kaikki leikkijät tulevat jossain vaiheessa valituksi.

Ehdotuksia valintakriteereiksi:

-       Ihminen, johon tutustuin ensimmäisenä.

-       Ihminen, jolla on taito olla myös hiljaa.

-       Ihminen, jonka kanssa perustaisit bändin, sirkuskoulun, kahvilan, matkatoimiston, teatterin...

-       Ihminen, jonka ottaisit henkivartijaksesi, kampaajaksesi, kuuntelijaksesi, autokauppaan avustajaksi...

-       Ihminen, joka on mielestäsi rohkea, kekseliäs, kannustava, oikeudenmukainen, hymyilevä, ahkera...

Kutsun sinut viereeni –harjoitus. Leikkijät istuvat ringissä, jossa on yksi ylimääräinen tuoli. Tyhjän tuolin oikealla puolella istuva aloittaa leikin kutsumalla jonkun henkilön viereensä istumaan positiivisen ominaisuuden perusteella.

Esimerkiksi: Elisa - kutsun sinut, koska saat minut usein nauramaan. Vartio voi sopia, että kerran kutsuttua ei voi kutsua uudelleen, ennen kuin kaikki on kertaalleen kutsuttu. Harjoituksen lopuksi kannattaa hetki pohtia ja keskustella yhdessä siitä, miltä harjoitus tuntui. Oliko muita helppoa kutsua? Miltä tuntui tulla kutsutuksi?

Vartio pohtii yhdessä missä tehtävässä kukakin vartion jäsen on hyvä. Luotsi huolehtii siitä, että jokainen todella saa positiivista palautetta. Jokaiselle vartiolaiselle voidaankin jakaa tarpon ajaksi luottamustehtävä omien vahvuuksien mukaisesti. Tällaisia tehtäviä voivat olla esimerkiksi kotisivujen päivittäjä, taloudenhoitaja, välipalavastaava ja päiväkirjan kuvittaja.

Jokainen osallistuja tarvitsee paperin, joka kiinnitetään hänen selkäänsä. Jokainen tarvitsee myös kynän.
Vartion jäsenet kiertelevät huoneessa. Johtajan merkistä jokainen hakeutuu toisen vartiolaisen luo ja kirjoitta hänen paperiinsa positiivisen viestin. Viesti voi olla esimerkiksi:
- kannustava lainaus (runonpätkä, motto, sananlasku tms.)
- Jotain mikä saa hänet nauramaan
- kyseisen henkilön luonteenpiirre, jota todella arvostat
- kyseisen henkilön ulkomuodosta jotain mistä pidät
Tähän harjoitukseen kannattaa varata aikaa tarpeeksi niin, että kaikki ehtivät kirjoittaa kaikkien paperiin riittävän rauhassa.
Kun kirjoitukset ovat valmiit, vartio istuu piiriin ja irroittaa paperit selistään. Jokainen saa lukea rauhassa saamansa viestit ja pohtia niitä hetken. Miltä viestien lukeminen tuntui? Oppiko viesteistä jotain uutta itsestä? Vartion jäsenet voivat myös lukea osan viesteistä ääneen, jos se tuntuu hyvältä, ja kertoa miksi juuri se viesti tuntui mukavalta.
Paperit kannattaa säilyttää ja niihin kannattaa palata synkillä hetkillä piristyseksi.
Lähde: Muistelemispäivä 2016

Johtaja pyytää kaikkia istumaan ympyrämuodostelmaan ja antaa jokaiselle palan paperia.

Jokaisen tehtävänä on piirtää yksinkertainen kuva paperille siitä, mitä partio itselle merkitsee. Toisille
puhuminen tämän tehtävän aikana on kielletty.

Kun on valmista, jokainen osallistuja ojentaa paperinsa sille henkilölle, joka istuu hänen oikealla
puolellaan. Jokainen katsoo nyt paperia, jonka sai, taittaa paperin kahtia ja kirjoittaa päälle, mitä hän ajattelee
kuvan esittävän. Paperi ojennetaan jälleen oikealla puolella istuvalle henkilölle. Nyt jokainen osallistuja lukee itsekseen määritelmän, taittaa paperin niin, ettei kirjoitus näy, ja piirtää kuvan siitä, miten ymmärsi juuri lukemansa määritelmän.

Näin jatketaan: joka toisella vaihdolla siis kirjoitetaan, mitä saatu kuva omasta mielestä esittää, ja
joka toisella piirretään saatu teksti. Kierros päättyy, kun jokainen saa oman paperinsa takaisin. Kuvat
ja tekstit paljastetaan ja niistä keskustellaan yhdessä. On tärkeää, että joka kierroksella JOKO vain nähdään kuva TAI kirjoitus edelliseltä kierrokselta. Erilliset paperit tai vihkot voivat olla helpompia käyttää kuin vain yksi paperi, mutta niiden tulee liikkua yhtä aikaa.

Kierroksen jälkeen johtaja pyytää tarpojia etsimään yhteneväisyyksiä piirroksista. Mitä eroja ja samankaltaisuuksia löytyi? Johtajan tehtävänä on rohkaista tarpojia jakamaan kokemuksiaan. Mistä asioista he pitävät eniten partiossa?

Lähde: Muistelemispäivämateriaali 2017

Jokaisella vartionjäsenellä on muki, jossa on 2 dl vettä. Mukit on sidottu toisiinsa narulla, noin 40 cm etäisyydelle toisistaan. Ensimmäisen ja viimeisen mukin korvan läpi menee naru, joka m euodostaa esteradan esimerkiksi puiston kiipeilytelineissä tai metsän puissa ja pensaissa kiemurrellen. Vartion tehtävänä on kuljettaa mukit mahdollisimman nopeasti radan läpi ja tuoda mahdollisimman paljon vettä perille.
Harjoituksen voi purkaa pohtimalla yhdessä mielipiteitä harjoituksesta. Mikä teki harjoituksesta helppoa tai vaikeaa? Miten sanoa toiselle jos joku tarttuu liian kovasti tai epämukavalla tavalla sinuun?
Lähde: Scouterna

Vartio vertailee mittojaan: Kenellä on pisin olkavarsi? Kenellä on lyhimmät jalat? Kenellä on pisin pikkusormi? Kenellä on paksuin ranne? Kenellä on lyhimmät hiukset? Mikä mitta kunkin kehossa on tasan 10 cm?
Vartio voi halutessaan myös mitata jäsenistöstään erilaisia mittoja ja hyödyntää niitä esimerkiksi partiotaitokilpailuiden arviointitehtävissä.
Lähde: Scouterna

Vartion tehtävänä on mennä hulahulavanteen läpi mahdollisimman nopeasti. Ensimmäisen kokeilun jälkeen voidaan pohtia miten tekniikkaa voisi viilata ja siten päästä vanteen läpi vielä nopeammin.
Lähde: Scouterna

Vartio yrittää luetella numeroita mahdollisimman pitkälle. Kuka tahansa saa sanoa minkä numeron tahansa, mutta jos kaksi tarpojaa sanoo saman numeron samaan aikaan, joutuu vartio aloittamaan alusta.
Lähde: Scouterna

Tarpojien tehtävänä on täyttää ämpäri vedellä. Vesi kuljetetaan ämpäriin putkessa esteradan läpi. Putki on noin 1,5 metriä pitkä ja kiinni toisesta päästä. Putkeen on tehty useampi reikä, joista vartion täytyy pitää kiinni, jotta vesi ei valu putkesta.
Kun tehtävä on ohitse, vartio voi pohtia vastauksia seuraaviin kysymyksiin:  Kuka päättää vartiossa? Johdatko itse vai seuraatko mieluummin johtajaa? Minkälaista johtajuutta on helppo seurata?
Lähde: Scouterna

Vartion tehtävänä on rakentaa mallin mukainen legorakennelma. Rakennelma on laatikossa, jonka joka sivussa on reikä. Jokainen tarpoja saa katsoa rakennelmaa yhdestä suunnasta maksimissaan 10 sekunnin ajan.

Lähde: Scouterna

Vartion tehtävänä on viedä autonrengas tolpan yli koskematta tolppaan. Tolpan pitää olla korkeampi kuin mihin pisin tarpoja yltää.
Lähde: Scouterna

Tarpojat sidotaan yhteen käsistä tai jaloista. Tämän jälkeen tarpojien tehtävänä on yhdessä päästä yksinkertaisen esteradan läpi. Tehtävää hankaloittaa entisestään se, että vartionjohtaja antaa jokaiselle tarpojalle oman lisäohjeen, esimerkiksi taputtele vasempaa polvea oikealla kädellä joka kymmenennellä askeleella tai hyppää kerran tasajalkaa joka kahdennellakymmenennellä askeleella.
Tarvikkeet: köysiä, esteitä
Lähde: Scouterna

Tarpojat rakentavat vartioittain lumesta uuden vartiokaverin. Vartioissa sovitaan miltä uusi vartiokaveri näyttää ja minkälaisia ominaisuuksia hänellä on. Lopuksi vartiot esittelevät lumiveistoksensa muille. Samalla johtaja johdattaa tarpojat keskustelemaan siitä, minkälainen hyvä vartiokaveri on.

Tarvikkeet: Lunta, vesivärejä (veistoksia voi maalata), lapioita.

Lähde: Scouterna

Vartio asettautuu jonoon silmänvärin mukaan. Ensimmäiseksi tulee hän jolla on vaaleimmat silmät ja viimeisenä hän, jolla on tummimmat.
Kun jono on valmis, johtaja johdattaa tarpojat pohtimaan miltä tuntui katsoa toista kunnolla silmiin? Oliko vaikea tietää minkäväriset omat silmät ovat suhteessa muiden silmiin?
Lähde: Scouterna

Nimileikki
Tarpojat seisovat piirissä. Joku aloittaa sanomalla nimensä ja jotakin josta tykkää, esimerkiksi ”Olen Joel ja tykkään jäätelöstä” tai ”Olen Jenni ja tykkään juoksemisesta”. Samalla kun kukin sanoo mistä tykkää, näyttää hän keholla kyseistä asiaa, esimerkiksi Joel yrittää näyttää jäätelöltä ja Jenni juoksee paikalla.
Lähde: Scouterna

Tarpojat sulkevat silmänsä ja alkavat luetella numeroita ykkösestä alkaen. Kuka tahansa saa sanoa seuravaan numeron, mutta jos useampi kuin yksi henkilö puhuu yhtä aikaa, laskenta alkaa alusta. Peli päättyy kun saavutetaan numero 20.
Leikin tavoitteena on edesauttaa ryhmäytymistä, yhteistyökykyä ja keskittymistä. Lisäksi se opettaa ottamaan muita huomioon. Johtajan on hyvä tuoda leikin tavoitteet esille leikkimisen jälkeen ja johdattaa tarpojat pohtimaan sitä, miten näitä tavoitteita voisi edistää myös arkielämässä.

Majakkaleikki. Vartio sopii itselleen yhteisen äänimerkin. He valitsevat yhden vartion jäsenistä laivaksi. Hänen silmänsä sidotaan ja hän menee leikkialueen toiseen laitaan. Muut ovat majakoita, jotka jakautuvat leikkialueelle. Äänimerkin avulla majakat ohjaavat laivan meren yli satamaan törmäämättä majakoihin. Kun laiva on päässyt satamaan, vaihdetaan laivana olevaa tarpojaa.
Ideana on siis, että yksi majakka kerralla pitää ääntä ja vene liikkuu sitä kohtaan. Jos kaikki majakat pitävät ääntä samaan aikaan, laiva ei tiedä mihin suuntaan mennä.
Lähde: Scouterna

Vartio miettii vahvuuksiaan. Vartio valmistaa vartiosta kertovan hyvien ominaisuuksien julisteen. Paperin keskelle rajataan neliö, johon kirjoitetaan kolme ominaisuutta, jotka ovat kaikilla vartion jäsenillä. Tämän jälkeen reunoille rajataan alue jokaiselle vartion jäsenelle. Alueelle kirjoitetaan nimen lisäksi kolme hyvää ominaisuutta, jotka kuuluvat vain tälle tarpojalle.

Lisää vinkki

Lisää liite