Tarpoja ymmärtää omien tekojensa vaikutuksen omaan ja toisten ihmisten elämään.

Valikko

Suhde toiseen: Päivän hyvä työ


Tavoite:

Tarpoja ymmärtää omien tekojensa vaikutuksen omaan ja toisten ihmisten elämään.

Kuvaus:

Tarpoja harjoittelee hyvien töiden tekemistä omassa ympäristössään. Tarpoja huomaa paikkoja, joissa apua tarvitaan ja osaa tarttua toimeen.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka: kaupunki Kolo koti muu
Taitoalueet: Arkielämän taidot Kansalaistaidot Päivän hyvä työ Tapakulttuuri
Kesto: 1 – 2 tuntia
Kasvatustavoitteet: ihmissuhteet
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja sopii luotsin kanssa aktiviteetin toteutuksesta. Hän pyytää tarvittaessa luotsin apua. Tarpojien kanssa on hyvä käydä läpi ennen aktiviteetin toteutusta yhteisiä pelisääntöjä. Vartionjohtaja kannustaa tarpojia osallistumaan aktiviteetin toteutukseen. Luotsin tehtävä: Luotsi keskustelee vartionjohtajan kanssa millainen toteutustapa sopii vartiolle. Hän tukee vartionjohtajaa tehtävässään ja on tarvittaessa mukana aktiviteetin suunnittelussa ja  toteutuksessa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Yhteiskunta-tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Vartio askartelee palveluseteleitä, joita tarpojat voivat antaa perheenjäsenille tai vaikkapa lippukunnan muille johtajille. Palvelusetelien aiheina voivat olla tavanomaisten kotitöiden lisäksi esimerkiksi palveluseteli, joka oikeuttaa 30 minuutin niska- hartiaseudun hierontaan.

Tarpojat sopivat yhdessä ajanjakson, jolle he sopivat kotitöiden tekemisen. Samoin jokainen tarpoja sopii oman perheensä kanssa kotitöistä tietylle ajanjaksolle ja hoitaa ne sovitusti. Kun ajanjakso on mennyt, vartio käy yhdessä läpi minkälaisia kotitöitä kukin on tehnyt. Miltä tuntui tehdä sovittu työ ajanjakson aikana? Kuka työn tekemisestä hyötyi? Millaista palautetta tarpoja sai kotona tehdystä työstä. Vartio voi myös pohtia, miltä tuntuisi, jos asuisi itsekseen ja kotityöt olisivat täysin itsen varassa.

Tarpojavartio opettelee ja tekee harvoin tehtyjä kotitöitä kololla, esimerkiksi leipoo, tekee suursiivouksen, huolehtii kämpän tai pihan syys- tai kevätsiivouksesta tai maalaa. Vaihtoehtoisesti vartio voi miettiä, millaisia kotitöitä kotona on. Tarpojat jakavat kotityöt keskenään niin, että kukin saa yhden uuden kotityön, jota tekee kahden viikon ajan kotona niin paljon kuin mahdollista. Vartio voi myös palkita sen, joka on eniten työtään tehnyt. Kotityöt voidaan myös esimerkiksi arpoa tarpojien kesken. Johtajien tehtävänä on kannustaa tarpojia valitsemaan ja opettelemaan sellaisia kotitöitä tai kolon töitä, joita he eivät aikaisemmin ole paljon tehneet.

Vartio keksii tavan ilahduttaa muita. Se voi esimerkiksi osallistua Yhteisvastuukeräykeen paistamalla lettuja tapahtuman yhteydessä tai piipahtaa paikallisessa hoivakodissa laulukeikalla. Vartio voi myös mennä paikkaan, jossa liikkuu paljon ihmisiä ja kehua vastaantulijoita.

Vartio valitsee missä sosiaalisen median ryhmässä jokainen vartion jäsen jakaa sinä päivänä tekemänsä päivän hyvän työn, kuvana tai tekstinä. Tämänkaltainen pieni positiivinen ryhmäpaine saa tarpojat huomaamaan mahdollisuudet hyvien tekojen tekemiseen.

Tarpoja lähettää kortin tai kirjeen henkilölle, jolla on ominaisuuksia, joita hän arvostaa ilahduttaen kortillaan saajaa. Kortin voi lähettää esimerkiksi isovanhemmalle, vanhemmalle, opettajalle, kaverille, poliitikolle tai julkkikselle. Tärkeää on, että tarpoja pohtii minkälaisia ominaisuuksia hän arvostaa toisissa ja pystyy muotoilemaan tämän sanoiksi. Tarpojat koristelevat kortin tai kirjeen ja kirjekuoren. Kun kaikki ovat valmiita, tarpojat kerääntyvät piiriin ja jokainen saa halutessaan kertoa kenelle on lähettämässä kortin ja miksi. Vartiosta valitaan yksi postivastaavaksi, joka vie kortit tai kirjeet postilaatikkoon kotimatkalla.
Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite