Tarpoja tuntee yhteiskunnan toimintaa ja hahmottaa erilaisia vaikuttamismahdollisuuksia.

Valikko

Vaikuttaminen


Tavoite:

Tarpoja tuntee yhteiskunnan toimintaa ja hahmottaa erilaisia vaikuttamismahdollisuuksia.

Kuvaus:

Tarpoja oppii huomaamaan kehittämiskohteita omassa elinympäristössään. Tarpoja kokeilee erilaisia vaikuttamismahdollisuuksia ja arvioi niiden toimivuutta.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka:
Taitoalueet: Arjen taidot Vaikuttaminen
Johtamistaito: Organisointitaidot Visiointitaidot Vuorovaikutustaidot
Kesto:
Kasvatustavoitteet: Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja valmistelee aktiviteetin toteutuksen yhdessä tarpojien kanssa. Vartionjohtaja ja luotsi ottavat ennalta yhteyttä tahoon, johon vierailu tehdään. Vartionjohtajan kannattaa ottaa ennalta selvää erilaisista vaikuttamiskanavista yhdessä luotsin kanssa ja miettiä, minkälainen aktiviteetti sopisi vartiolle. Vartionjohtaja pitää huolta, että koko vartio osallistuu aktiviteettiin. Luotsin tehtävä: Aktiviteetin toteutus saattaa vaatia luotsin apua käytännön järjestelyissä. Luotsi tarvittaessa auttaa vartionjohtajaa ja tarpojavartiota suunnitelemaan aktiviteetin toteutusta ennakolta.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Yhteiskunta-tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Vartio valmistelee adressin jonkin asian, vaikkapa ulkoilualueen säilyttämisen puolesta. Vartio suunnittelee kampanjan, jonka avulla adressiin kerätään nimiä. Adressi toimitetaan kunnan päättäjille.

Vartio valitsee jonkin olemassa olevan vaikuttamiskampanjan ja osallistuu siihen. Kampanja voi olla esimerkiksi Lihaton lokakuu, Älä osta mitään -päivä, Autoton päivä tms.

Vartio tekee yhteistyötä paikallisen nuorisovaltuuston kanssa johonkin asiaan vaikuttamisessa. Vartio voi suunnitella julisteita tai tiedotteita ja jakaa niitä lähipiirilleen. Vartio voi myös asettaa keskuudestaan ehdokkaan nuorisovaltuustoon ja suunnitella sekä toteuttaa ehdokkaalle vaalikampanjan.

Vartio tutustuu vaalimainoksiin. Johtaja voi tuoda kokouksiin kaupungilla jaettuja lehtisiä tai sanomalehden, jossa vaalimainoksia on. Jos käytössä on internet ja tietokone, tarpojat voivat tutustua ehdokkaisiin myös heidän vaalisivujensa kautta.

Mainoksiin voi tutustua esimerkiksi niin, että tarpojat leikkivät ehdokkaiden tuoretta kampanjapäällikköä. Päällikkönä osallistujat pohtivat ehdokkaan mainonnan perusteella, millainen on ehdokkaan kohderyhmän edustaja. Millaisissa kanavissa edustajalle kannattaisi mainostaa? Millaiset teemat kohderyhmän edustajaa kiinnostavat? Tarpojat suunnittelevat ehdokkaalle seuraavan mainoksen. Mainoksen formaatti voi olla mikä vain: vihkonen, lappunen, Snapchat tai esimerkiksi meemi.

Vartio vierailee toisessa kansalaisjärjestössä ja tutustuu siihen miten kyseisen järjestön kautta voi vaikuttaa sen ajamiin asioihin.

Vartio valmistelee kysymyksiä esimerkiksi kunnallisvaaliehdokkaille ja lähtee kysymään niitä ehdokkaiden vaaliteltoille.

Vartio vierailee eduskuntatalossa tai kaupungin/kunnantalossa tai tapaa oman paikkakuntansa kansanedustajia tai kaupungin/kunnanvaltuutettuja. Valtuutetun voi kutsua myös lippukunnan retkelle. Vartio suunnittelee kansanedustajille tai valtuutetuille kysymyksiä heille tärkeistä asioista ja tarpojat ovat valmiita kertomaan valtuutetulle partiosta.

Ongelma, johon halutaan vaikuttaa, voi tunnistaa esimerkiksi seuraavalla menetelmällä:

Tarpojat aloittavat sillä, että kaikki piirtävät kuvan nyky-yhteiskunnasta omasta näkökulmastaan. Piirtämiselle voidaan antaa seuraavia tukikysymyksiä:
– Mitä priorisoidaan tämän päivän yhteiskunnassa?
– Mitä ongelmia kohdataan yhteiskunnassa?
– Miltä elämä näyttää?
– Minkälaisia edellytyksiä on?
– Missä olemme hyviä yhteiskunnassamme ja mitä pitäisi kehittää?
10 minuutin jälkeen tarpojat näyttävät kuviaan toisilleen. Tämän jälkeen vartio piirtää yhteisen kuvan samasta aiheesta. Yhteisessä kuvassa kannattaa huomioida eri näkökulmia ja mielipiteitä. Johtaja huolehtii, että tähän käytetään tarpeeksi aikaa ja runsaasti mielikuvitusta.
Kuvan avulla tarpojien pitää tunnistaa asioita, jotka heidän mielestään ovat ongelmallisia. Kaikki kirjoittavat ensin post-it lapuille mitä ongelmia itse näkevät. Tämän jälkeen vartio keskustelee ongelmista yhdessä ja listaa niistä mahdollisimman monta. Tarpojat asettavat nämä ongelmat tärkeysjärjestykseen esimerkiksi liimaamalla post-it laput janalle.
Lähde. Scouterna

Tarpojat pohtivat vartioissa seuraavia kysymyksiä vartionjohtajan tai luotsin johdolla:
Mihin pystyt elämässäsi vaikuttamaan? Mitä asioita et pysty muuttamaan?

Tarpojat kirjoittavat ajatukset taululle tai fläpille kahteen sarakkeeseen ”voi muuttaa” ja ”ei voi muuttaa”.
Tämän jälkeen tarpojat pohtivat itsekseen mitä haluaisivat muuttaa. Joku voi esimerkiksi haluta muuttaa jotakin itsessään, jotakin koulussa, yhteiskunnassa tai partiossa. Kun kaikki ovat keksineet mitä haluaisivat muuttaa, käy vartio asiat läpi yhdessä. Vartio tekee toimintasuunnitelman, johon kirjataan muutokseen tarvittavat askeleet. Jos jonkun mielestä esimerkiksi koulujen vessat ovat likaisia ja ällöttäviä voisi toimintasuunnitelma näyttää seuraavalta:
1. Otan selvää ovatko muutkin samaa mieltä asiasta. Kysyn mielipiteitä kavereiltani ja muilta oppilailta.
2. Kirjoitan millaisia vessoja haluaisin, esimerkiksi kivan värisiksi maalatut vessat, useammin siivotut vessat ja niin edellee.
3. Selvitän mitä muutos maksaisi.
4. Kirjoitan ehdotukseni oppilaskunnalle, joka ottaa asian puheeksi koulun johdon kanssa.
Jos useampi tarpoja on pohtinut samaa asiaa, he voivat lähteä muuttamaan sitä yhdessä. Johtaja kannustaa kaikkia tarpojia toteuttamaan suunnitelmansa. Hän kysyy myöhemmin miten muutostyön kanssa sujuu.
Lähde: Scouterna

Tarpojat kirjoittavat lähiympäristöä koskevia haaveitaan post-it lapuille, yksi haave per lappu. Kun laput ovat valmiita tarpojat valitsevat vuorotellen lempihaaveensa. Luotsi arpoo kullekin tarpojalle valittuun haaveeseen liittyvän kysymyksen. Kysymykset voivat olla esimerkiksi seuravanlaisia: Mitä tekisit haaveen eteen jos sinulla olisi äärettömästi rahaa? Mitä tekisit haaveen eteen, ellei se maksaisi mitään? Yhdistä haave toiseen haaveeseen. Mitä on jo tehty, mikä muistuttaa haavetta? Mitä voisit tehdä, että haaveesta tulisi totta? Mitä ei saisi muuttaa kun haavetta toteutetaan?

Kierroksen jälkeen tarpojat valitsevat yhdessä yhden haaveen tai yhdistelmän haaveista, jota haluavat työstää enemmän. Valinta tapahtuu äänestämällä. Tarpojat kirjoittavat haaveen tarkemmin paperille. Seuraavaksi tarpojavartio kutsuu sellaisen vierailijan kylään, joka voisi kertoa, miten haavetta kannattaisi lähteä edistämään.
Lähde: DDS

Tarpojat rakentavat pienoismallin unelmayhteiskunnasta. Materiaalina tarpojat käyttävät kierrätysmateriaalia. Vartionjohtaja tai luotsi kannustaa perustelemaan valintoja.
Lähde: DDS

Lisää vinkki

Lisää liite