Vaeltaja tunnistaa milloin kokee stressiä ja ymmärtää stressin hallinnan merkityksen. Hän tunnistaa luonnon merkityksen hyvinvoinnin osana ja työ- ja opiskeluelämän paineiden lieventäjänä.

Valikko

Luonto stressin lievittäjänä


Tavoite:

Vaeltaja tunnistaa milloin kokee stressiä ja ymmärtää stressin hallinnan merkityksen. Hän tunnistaa luonnon merkityksen hyvinvoinnin osana ja työ- ja opiskeluelämän paineiden lieventäjänä.

Kuvaus:

Vaeltaja havainnoi elämäänsä viikon ajan ja seuraa, mitkä asiat aiheuttavat hänelle stressiä. Informaatioyhteiskunnassa näyttöpäätteiden äärellä jatkuvaa huomiokykyä vaativat tehtävät altistavat stressille ja uupumukselle. Luovuus ja keskittymiskyky heikentyvät, jos aivot eivät saa välillä mahdollisuutta palautua rasituksesta.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Kotona Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Itsestä huolehtiminen Luonto
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
Kesto pitkäkestoinen
Kasvatustavoitteet Luontosuhde Terveys ja turvallisuus
Teemat Metsä
Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja voi hankkia materiaalia luonnon vaikutuksista hyvinvoinnille. Luotsi auttaa tunnistamaan stressitekijöitä vaeltajan omassa elämässä. Hän tukee ja kannustaa vaeltajia saamaan luontokokemuksista mahdollisimman paljon irti ja keskustella vaeltajien kanssa luonnon vaikutuksista.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Henkinen hyvinvointi

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Tutustun tutkimuksiin, jotka tarkastelevat luonnon vaikutuksia mielialaan. Tällaisia tutkimuksia löytyy esimerkiksi Metsähallituksen Julkaisut-sivulta. Esimerkiksi Luonto liikuttamaan -hankkeesta on tehty useampia julkaisuja eri oppilaitoksissa eri puolilla Suomea.

Lyhytkin luonnossa liikkuminen/oleskelu vaikuttaa stressiin. Mikä on oma mielipaikkani luonnossa hiljentymiseen? Käyn kuukauden ajan säännöllisesti tässä mielipaikassani ja mietin miten se vaikuttaa henkiseen hyvinvointiini.

Mikä on oma mielipaikkani luonnossa hiljentymiseen kaupungissa tai asuinalueeni lähettyvillä? Käyn kerran viikossa hiljentymässä tässä mielipaikassani. Miten hiljentyminen kaupunkialueen luonnossa onnistuu? Miten järjestän sille aikaa? Mietin miten se vaikuttaa henkiseen hyvinvointiini?

Testaan luonnon hyödyntämistä stressin vähentämiseen. Ensimmäisen viikon aikana käyn päivittäin viiden minuutin ajan luonnon keskellä esimerkiksi puistoissa, vesistöjen lähellä, metsissä tai muilla viheralueilla. Seuraavalla viikolla olen päivittäin kymmenen minuuttia luonnossa. Kolmannella viikolla vietän päivittäin 20 minuuttia luonnossa. Teen havaintoja itsestäni. Onko luonnossa oleminen vaikuttanut mielialaani ja jos on/ei niin miksi? Tunnenko oloni elinvoimaisemmaksi? Huomaanko terveydessäni muita vaikutuksia?

Piirrän ääriviivakuvan itsestäni. Viikon seurantajakson aikana lisään kuvaan merkintöjä siitä miten kehoni on reagoinut stressiin. Lisätietoa stressistä löydät YHTSn internetsivuilta, josta löydät myös itsearviointitestejä.

Lisää vinkki

Liite