Vaeltaja tutustuu erilaisiin tapoihin arvioida johtamista. Vaeltajavartio tekee arvion toisistaan johtajina jotakin arviointimallia käyttäen. Vartio keskustelee mallin ja tulosten käytettävyydestä ja luotettavuudesta sekä siitä, millaisen arvion se kenestäkin antaa. Jokainen vaeltaja pohtii myös kuinka itse näkee arvion paikkansapitävyyden ja miten johdettava ryhmä (esimerkiksi sudenpennut tai opiskelijakaverit) vaikuttaa arvioon.

Vaeltaja tuntee johtamisen arvioinnin keinoja ja käyttää niitä oman johtamisensa kehittämisessä.
Arvioin johtamistani
Tavoite:
Vaeltaja tuntee johtamisen arvioinnin keinoja ja käyttää niitä oman johtamisensa kehittämisessä.
Tiedot




Toteutusvinkit
2016-06-06 09:57:28
Teemme kukin jonkin persoonallisuustestin (esim. Myers Briggs (MBTI). Pohdimme testin eri kohtia joko yksin tai yhdessä jokaisen toimintaa arvioiden. Millaisen arvioin testi antaa kustakin vartion jäsenestä? Mitkä osat arviosta pitävät omasta ja muiden mielestä paikkaansa? Muistan tutkia myös tulokseni lähellä olevat profiilit. Arvioimme myös testin luotettavuutta. Mitä asioita testi ei ottanut huomioon? Lopuksi pohdimme sitä, miten voimme käyttää testituloksia hyödyksi.
2016-06-06 09:57:29
Teen jonkin persoonallisuustestin ennen jotakin sellaista projektia, jossa toimin johtajana minulle vieraammalle ryhmälle (esimerkiksi kesäleirin staabi, piirileirin ohjelmapiste, opiskelijajärjestö). Tutkimme siis johtajana kehittymistä uudenlaisessa tehtävässä, ei esimerkiksi tutussa laumanjohtajan pestissä. Teen testin uudelleen projektin päätyttyä. Onko tulos muuttunut? Olenko ottanut uudessa johtamispestissäni erilaisen johtajan roolin kuin aiemmissa tehtävissäni? Missä asioissa olen kehittynyt projektin aikana? Mitkä asiat ovat sellaisia, joita minun täytyy vielä johtamisessani vielä kehittää?
Lisää vinkki