Vaeltaja tunnistaa ja tunnustaa itselleen oman sen hetkisen seksuaali-identiteettinsä. Hän tietää mitä ohjeita partiolaisten keskusjärjestö on antanut seksuaalisuuden kohtaamiseen.

Valikko

Haluni ja himoni


Tavoite:

Vaeltaja tunnistaa ja tunnustaa itselleen oman sen hetkisen seksuaali-identiteettinsä. Hän tietää mitä ohjeita partiolaisten keskusjärjestö on antanut seksuaalisuuden kohtaamiseen.

Kuvaus:

Vaeltaja tutustuu vähintään yhteen seksuaalisuutta käsittelevään teokseen ja pohtii sen avulla omaa seksuaalisuuttaan sekä sitä mistä nauttii. Vaeltaja tutustuu siihen, minkälaisia ohjeita seksuaalisuuden kohtaamiseen on annettu Suomen Partiolaisten taholta, ja pohtii, kuinka paljon vapaaehtoisjärjestössä tulisi huomioida ja ottaa esille seksuaalisuuteen liittyviä asioita.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Kotona Metsässä Ulkona
Taitoalueet Itsestä huolehtiminen Turvallisuus Vuorovaikutustaidot
Kesto muutama tunti
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja voi toimia keskustelunjohtajana ja etsiä ennakkoon tarvittavia materiaaleja kokousta varten. Luotsi voi tarjota esimerkkejä teoksista. Keskustelujen aikana luotsi pitää huolen siitä, että keskustelu pysyy asiallisena ja turvallisena.

Lisätiedot

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Jakaudumme kahteen ryhmään. Kumpikin ryhmä edustaa harjoituksessa yhtä henkilöä. Tarinan aluksi kumpikin ryhmä luo hahmon. Hahmoista tulee tarinan päähenkilöt, jotka kokevat tarinan aikana onnellisen seksikerran tarinan toisen päähenkilön kanssa. Hahmoille on hyvä luoda taustatarina, joista käy ilmi ainakin seuraava asiat: henkilön nimi, ikä (18–25 v.), mistä kotoisin ja missä asuu nyt, mitä opiskelee tai missä tekee töitä vai onko työtön, sukupuoli (nainen, mies, transgender, sukupuoliluokkien ulkopuolelle jättäytyvä), harrastukset tai mistä pitää. Tarinoita miettiessä pidämme mielessä sen, että kyseessä on onnellinen tarina. Luotsi palauttaa meidät tarvittaessa oikeaan suuntaan. Luotsin tehtävänä on toimia tarinassa ohjaajana. Hänen tehtävänään on muistuttaa, että tarinassa on tärkeää antaa mahdollisuus rakentaa päätös, joka ei ole ennalta määrätty. On mahdollista, että hahmot pysyvät suunnitelmassaan harrastaa seksiä tai sitten he päättävät toimia toisin. Joskus saattaa tapahtua jotakin odottamatonta. Ohjaajana on olennaista pitää kiinni siitä, että rakennettava tarina on onnellinen tarina kummankin hahmon näkökulmasta ja nämä kaksi hahmoa kunnioittavat toisiaan. Ohjaajana luotsi pitää huolta myös siitä, että tarinassa sallitaan monenlaisuus ja tarinan syntymistä saa siivittää huumori. Tarinaa rakennettaessa on mahdollista mennä ajassa taaksepäin esimerkiksi näin: ”Tuo äskeinen oli kokeilua tai voisi tuottaa pahaa mieltä molemmille tai jommalle kummalle, joten pakitetaanpas ajassa vähän ja nyt ollaan edelleen sohvalla. Miten tilanne nyt jatkuu toisin?” Lisäksi luotsi kannustaa meitä ottamaan kantaa asioihin ja kehittämään tarinaa onnellisten hetkien ja onnellisen seksikerran parissa eteenpäin. Tämän jälkeen luodaan alkutarina. Ryhmä 1 kertoo, missä tarinan päähenkilöt tapaavat. Ryhmä 2 saa kertoa, miten nämä kaksi kohtaavat ja miten heidän tarinansa alkaa. Ensimmäisestä tapaamisesta syttyy kipinä, ja kaksikko alkaa tapailla ja tutustua toisiinsa. Ryhmä 2 kertoo myös, kauanko kaksikko tapailee ennen seksiä. Kumppanukset keskustelevat seksistä yhdessä. Ryhmän 1 vuoro on kertoa, missä kumppanusten ensimmäinen seksikerta tapahtuu. Nyt tarinassa on kaksi ihmistä, jotka ovat sopineet yhteisestä seksihetkestä. Kyseinen päivä on käsillä. Tarinan ohjaaja toteaa, että tapaaminen on sovittu iltaan, joten ennen h-hetkeä ehtii tapahtua paljon. Kumpikin ryhmä kertoo vuorotellen, miten heidän hahmojensa päivä kuluu. Entäpä kun aikaa sovittuun tapaamiseen on enää 2 tuntia... Miten hahmo valmistautuu iltaan? Millaisia ajatuksia hänellä pyörii mielessä? Iloja ja pelkoja? Millaisia tunteita hänellä on? Jompikumpi on soittamassa ovikelloa, koputtamassa oveen tai muuta vastaavaa tarinaan sopivaa. Tämän hahmon ryhmä vastaa kysymykseen: Miten hänet otettaisiin vastaan, jos asiat menisivät niin kuin unelmissa? Onneksi tarinan toinen päähahmo toimii juuri tällä tavalla. Tarkoittaa siis sitä, että ilmassa on hyviä enteitä onnistuneen illan puolesta! Kumpikin ryhmä kertoo vuorollaan, mitä he haluaisivat toisen sanovan, jotta ilta voisi jatkua mukavasti eteenpäin. Ilta sujuu eteenpäin mukavissa merkeissä. Ryhmä 1: Miten tilanne etenee: mitä tapahtuu seuraavaksi? Ryhmä 2: Mitä sitten tapahtuu? Miten aloite hyvään seksikertaan tapahtuu? Tilanne kehkeytyy ja kaksikko seisoo alastomina vastakkain toisiaan silmiin katsoen. Kumpikin ryhmä kertoo vuorotellen: Mitä hahmonne ajattelee? Miltä hänestä tuntuu? Mitä hän haluaisi kumppaninsa sanovan tai tekevän? Mitä hän ei haluaisi kuulla ja miksi? Onneksi kumpikaan kumppanuksista ei sano tai tee mitään ikävää, joka pahoittaisi toisen mielen, vaan kumpikin saa osakseen ihailua, lämpöä ja himoitsevia katseita. On aika vetää intiimiverhot tarinan hahmojen eteen ja siirtyä seksin jälkeiseen aikaan. Kumppanukset lepäilevät lähekkäin toisiaan. Kumpikin ryhmä kertoo vuorotellen: Miltä hahmostanne tuntuu nyt? Mistä he tietävät, että seksi on ollut hyvää molemmille? Mitä mukavaa hahmonne sanoo toiselle? Harjoitus päättyy tarinan saadessa luontevan päätöksen. Tämän jälkeen pohdimme vielä yhdessä omia ajatuksiamme seuraaviin kysymyksiin: Miltä tarina tuntui? Miltä tarinan rakentaminen tuntui? Mikä teki tarinasta onnellisen? Mikä teki seksistä hyvää? Millaiset asiat ovat tärkeitä muistaa, kun ryhtyy seksiin toisen ihmisen kanssa? Mistä tietää, että toinen on halukkaasti ja vapaaehtoisesti mukana seksissä? Miten asiasta voi ottaa selvää, jos ei ole varma? Miten voi välittää omaa haluamistaan tai ei-haluamistaan kumppanilleen? Millaisista asioista kannattaisi puhua kumppanin kanssa seksiin liittyen? Miksi keskustelu voi olla joskus vaikeaa? Miten kynnyksiä keskusteluun voisi alentaa? Olisiko tarina muuttunut, jos kyseessä olisi ollut sukupuolimoninainen, cis- tai hetero/homopari? Lähde: rfsu

Tutustumme netissä Kinseyn asteikkoon. Asteikolla pyritään mittaamaan yksilön seksuaalista suuntautumista. Mitä mieltä olemme asteikosta? Mitä hyvää siinä on ja mitä heikkouksia siinä on seksuaalisuuden moninaisuuden kuvaajana? Osaammeko asettaa itsemme asteikolle? Vertaamme Kinseyn asteikkoa Fritz Kleinin kehittämään Klein Sexual Orientation Grid -taulukkoon. Pystymmekö määrittelemään itsemme Kleinin taulukon mukaan? Mitä eroavaisuuksia löydämme määrittelytapojen välillä? Teemme“Sell Assessment of Sexual Orientation”-testin, mikä voi auttaa pohtimaan omaa seksuaalisuuttaan. Voiko ihmisen seksuaalisuutta taulukoida tai mitata?

Tiedän mistä tykkään ja se on fine! Tutustun erilaisiin tapoihin harrastaa seksiä ja ymmärrän, että mielihaluni ja mielenkiintoni voivat eri vaiheessa elämää olla erilaisia. Pohdin mitä on “tavallinen” seksi. Laajennan ymmärrystäni erilaisista tavoista nauttia seksistä ja tutustun esimerkiksi termeihin bondage, sadomasokismi, seksuaalinen fetissi ja seksuaalinen parafilia. Voin esimerkiksi lukea kirjallisuutta, tavata elävässä kirjastossa tai katsoa dokumentteja.

Tutustun vähintään yhteen seksuaalisuutta tieteellisesti käsittelevään teokseen, esimerkiksi kirjaan tai dokumenttiin, ja pohdin siinä esitettyjen asioiden sovellettavuutta partiotoimintaan. Millaisia ohjeita seksuaalisuuden kohtaamiseen on annettu Suomen Partiolaisten taholta? Kuinka paljon partioympäristössä tulisi huomioida ja ottaa esille seksuaalisuuteen liittyviä asioita?

Puhumme vartion kesken pornosta. Mitä kaikkea on pornografia, mitä taas ei? Miten pornoa on esiintynyt eri aikakausina ihmiskunnan historiassa? Onko porno viihdettä vai opettavaista, harmitonta vai vaarallista? Analysoimme esimerkiksi pornolehden kuva- ja artikkelisisältöä. Millaisen kuvan sisältö antaa seksistä ja seksuaalisuudesta? Onko kuva todenmukainen?

Lisää vinkki

Liite