Vaeltaja tutustuu kriisiviestintään esimerkiksi lukemalla partion kriisiviestintäohjeet sekä kirjallisuuteen tutustumalla tai tapaamalla kriisiviestinnän ammattilaisia. Vaeltaja selvittää muutaman erilaisen kriisin lähtötekijöitä ja viestinnän vaikutusta kriisin lopputulemaan. Kriisejä voivat aiheuttaa esimerkiksi onnettomuus, ihmissuhteet, taloudenhallinta, väärästä huhusta liikkeelle lähtenyt kohu tai hallitsematon somekeskustelu. Vaeltaja harjoittelee viestimistä tunteita nostattavissa keskusteluissa (esimerkiksi huolestuneen vanhemman yhteydenotto, kiusaaminen koloillassa tai tapaturma retkellä).

Vaeltaja hallitsee kriisiviestinnän periaatteet. Hän ymmärtää millaisten asioiden ympärille kriisit voivat muodostua. Vaeltaja ymmärtää kriisiviestinnän onnistumisen merkityksen pitkällä tähtäimellä esimerkiksi maineeseen. Vaeltaja osaa kohdata toisen ihmisen asiallisesti tunteita herättävissä tilanteissa.
Kriisiviestintä
Tavoite:
Vaeltaja hallitsee kriisiviestinnän periaatteet. Hän ymmärtää millaisten asioiden ympärille kriisit voivat muodostua. Vaeltaja ymmärtää kriisiviestinnän onnistumisen merkityksen pitkällä tähtäimellä esimerkiksi maineeseen. Vaeltaja osaa kohdata toisen ihmisen asiallisesti tunteita herättävissä tilanteissa.
Tiedot




Toteutusvinkit
2016-06-06 09:57:04
Tutustun niihin sosiaalisen median keskusteluihin, jotka ovat partiossa nostattaneet kohua. Keskustelut voivat olla joko partiolaisten sisäisiä tai partiota tuntemattomien kanssa käytyjä. Pohdin yhdessä vartioni kanssa, miten tilanne hoidettiin ja oliko kriisinhallinta mielestämme onnistunutta. Olisiko toivottu viesti saatu perille tai joitain ylilyöntejä voitu estää jollakin toisella tavalla viestimällä? Entä toimittiinko tilanteessa partiomaisella tavalla? Mitä on partiomainen viestintä?
2016-06-06 09:57:04
Otamme selvää miten tulee toimia, jos lippukunnan retkellä tapahtuu vakava onnettomuus. Selvitämme, keneltä saamme apua kriisissä niin viestinnässä kuin henkisessä ensiavussa. Pohdimme millaisten kriisien viestinnän voimme hoitaa itse ja milloin tarvitsemme apua.
2016-06-06 09:57:05
Keskustelemme esimerkiksi palopäällikön ja journalistin kanssa onnettomuustilanteiden viestinnästä. Millaisia sääntöjä ja toimintamalleja heillä on? Mihin asioihin journalistit tarttuvat kiinni? Miten palopäällikkö ja journalisti suhtautuvat kansalaisten hoitamaan onnettomuuspaikkaviestintään? Käyttävätkö journalistit näitä tietoja vai odottavatko he vahvistusta palopäälliköltä?
2016-06-06 09:57:05
Pidän nuoremmille ikäkausille vinkki-illan, jossa kerrotaan nettiturvallisuudesta, omien tilien suojaamisesta, fiksusta käytöksestä ja siitä, mistä saa apua tarvittaessa. Tavoitteena on varustaa nuorempia ikäkausia toimimaan verkossa turvallisesti ja fiksusti.
Lisää vinkki