Explorerscoutpatrullen består av fyra till åtta explorerscouter. Flickorna och pojkarna är i skilda patruller. Om det inte finns tillräckligt många explorerscouter i kåren för en explorerscoutpatrull kan man bilda en patrull med explorerscouter från två eller flera ol
Explorerscoutpatrullen har egna möten enligt överenskommelse. Explorerscoutpatrullen kan ha möten varje vecka, varannan vecka eller en gång i månaden beroende på hur det passar explorerscouterna och deras andra uppdrag i kåren. Håll gärna så ofta som möjligt mötena någon annanstans än i kårlokalen så att verksamheten är tilltalande och omväxlande. Explorerscouterna har också åldersgruppträffar med 1–2 månaders mellanrum med alla explorerscouter i kåren eller explorerscoutpatrullerna från ett par grannkårer. Åldergruppsträffen kan också vara ett möte, en utfärd eller ett läger.
Som en del av scoutprogrammet övar explorerscouterna ledarskap antingen som patrulledare i den egna explorerscoutpatrullen eller i en spejarscoutpatrull. Det är ändå inte att rekommendera att samma explorerscout samtidigt har flera uppdrag. De explorerscouter som är patrulledare för spejarscouter ska också ha möjlighet att delta i sin egen explorerscoutpatrulls verksamhet. Därför är det viktigt att patrullens program planeras så att alla explorerscouter har möjlighet att delta.
Explorerscoutpatrullen får stöd av en vuxen lots. Explorerscoutlotsens uppgift är att handleda patrulledaren i sin uppgift och att hjälpa patrullen att genomföra sin verksamhet. En del av explorerscouternas aktiviteter är sådana att man behöver en vuxen persons sakkunskap och livserfarenhet för att kunna genomföra aktiviteten på bästa möjliga sätt.
Patrulledaren Explorerscouterna är i tur och ordning patrulledare för sin egen patrull. Med jämnårigt ledarskap avses att patrulledaren hör till samma åldersgrupp som gruppens övriga medlemmar. Patrulledaren ansvarar för patrullens löpande verksamhet. Hen leder explorerscoutpatrullen under minst ett halvt år. Patrullen och patrulledaren stöds av lotsen, som bär det slutgiltiga ansvaret för verksamheten.
Patrulledarens uppgift är att:
•med stöd av lotsen planera patrullens löpande verksamhet
•organisera de praktiska arrangemangen kring veckomöten och utfärder
•utbilda sig för sitt uppdrag
•förbinda sig till sitt uppdrag för en överenskommen tid
•med stöd av lotsen ansvara för säkerheten i verksamheten
•fungera som exempel och vara en pålitlig vän för patrullmedlemmarna
•sporra patrullen att delta i utfärder, läger och övriga scoutevenemang och att också själv delta i dem
•reservera tillräckligt med tid för att kunna sköta sitt patrulledarskap
•träffa lotsen regelbundet
•rapportera om patrullens verksamhet i enlighet med praxis i scoutkåren, t.ex. till årsrapporten, årsberättelsen eller som en utfärdsrapport.
Målsättningen är att explorerscouten genom sitt patrulledaruppdrag växer som ledare och får erfarenhet av att leda en grupp. För att kunna sköta sitt uppdrag måste patrulledare ha tillgång till kårens resurser för verksamheten så som pengar, utrymmen och utrustning.
Kunskaps- och färdighetskrav Patrulledaren ska när hen tar emot uppdraget behärska de grundläggande kunskaper och färdigheter en patrulledare behöver. Patrulledare får en del grundläggande kunskaper från gruppledarutbildningen, som är obligatorisk för alla explorerscouter. En del kunskaper och färdigheter kan hen lära sig eller fördjupa
under patrulledartiden genom praktisk erfarenhet och utbildning. All färdighetsutbildning stöder patrulledarens lyckande i sitt uppdrag. Patrulledare får stöd av explorerscoutlotsen.
* behärskar de kunskaper och färdigheter som ingår i gruppledarutbildningen
* känner scoutmetoden och explorerscoutprogrammet
* känner kårens organisation och verksamhetskultur
* kan planera patrullens verksamhet
* kan leda ett scoutmöte
* kan ordna en trygg utfärd och är bekant med FS:s säkerhetsföreskrifter
* vet var och av vem hen får hjälp med sitt uppdrag.
Patrulledarens stöd Patrulledaren får stöd av den egna lotsen. Det är explorerscoutlotsens uppgift att stödja patrulledaren så att hen kan växa som ledare, och att handleda patrulledaren i dennas uppgift genom att stöda, uppmuntra, driva på och ge respons. Lotsen ska också hjälpa patrulledaren med planeringen av programmet, med att hantera svårare frågor och med att fullfölja aktiviteter utöver de vanliga. Tillsammans med lotsen utvärderar patrulledaren hur han lyckats i sitt uppdrag och uppställer nya mål för verksamheten. Det är lotsens uppgift att säkerställa att explorerscouten får stöd också i andra uppgifter än patrulledarskapet.
Val av patrulledare Patrullen väljer med stöd av lotsen inom patrullen en jämnårig patrulledare, som åtar sig uppgiften för minst ett halvt år. När explorerscoutpatrullen inleder verksamheten ansvarar lotsen för patrullens verksamhet tills den första patrulledaren valts. Patrullen kan välja en patrulledare redan innan gruppledarutbildningen är avklarad. I detta fall kan patrulledaren behöva mer handledning för sitt uppdrag. Lotsen stöder patrulledaren under hela hens ledaruppdrag, men mängden stöd varierar beroende enligt patrulledarens behov.
Exempel på hur lotsen kan handleda en ny patrulledare:
* Lotsen visar under några möten med sitt exempel hur man leder ett möte med explorerscoutpatrullen. Efter mötena diskuterar den blivande patrulledaren och lotsen hur förberedelserna och själva mötet genomfördes och utbyter tankar om vad de lärt sig.
* Den nyvalda patrulledaren förbereder de första mötena hen själv ska leda tillsammans med lotsen. Lotsen ger uppmuntrande och konstruktiv feedback både i förberedelseskedet och efter mötet.
* Efter några möten kan patrulledaren ännu tillsammans med lotsen gå igenom hur hen planerat mötet. Efter mötet diskuterar patrulledaren med lotsen hur mötet lyckades.
Lotsens roll och uppgift Explorerscouten och explorerscoutpatrullen stöds av en vuxen lots. Lotsen är över 22 år gammal och känner ungdomarna i kåren väl. Lotsen ansvarar för förverkligandet av hela åldersgruppens gemensamma verksamhet. Den viktigaste uppgiften är att leda de ungas fostran i enlighet med målen för fostran.
Att förstå tonårsrevolterna, som hör till explorerscoutåldern och att hitta meningsfulla uppgifter åt explorerscouterna i scoutingen är lotsens viktigaste uppgifter. Lotsens uppgift är att handleda och stöda explorerscoutpatrullen. Hen bör vara lämpligt mycket närvarande och ska lyssna på de unga. Lotsen är turvist en spegel, axel, linjedomare och supporter för explorerscouten.
Patrulledaren ansvar för verksamheten och lotsen ska ge utrymme för den unga att förverkliga sin egen plan. Lotsens uppgift är att utmana explorerscoutpatrullen att fungera på nya och olika sätt så att inte enbart de bekanta och säkra sätten används. Lotsen uppmuntrar dem att utmana sig själva inom scoutprogrammet till exempel genom att ge tips om hur man kan förverkliga aktiviteterna på ett nytt sätt.
Lotsen deltar i patrullens verksamhet vid behov men leder inte explorerscoutpatrullen. Mängden stöd beror på explorerscoutpatrullen och patrulledaren och därför måste lotsen känna den egna patrullen och patrullmedlemmarna väl. Hen handleder patrullen och stöder patrulledaren i dennes uppdrag. Lotsen kan vara en idé- och resursbank för patrulledaren och helt konkret stöda patrullens verksamhet. Det är viktigt att lotsen är närvarande så att hen är medveten om när patrullens verksamhet inte går som planerat och när patrullen behöver stöd.
Lotsen är ansvarig för patrullens verksamhet trots att hen inte regelbundet deltar i den löpande verksamheten. Lotsens uppgift är att planera patrullens verksamhet långsiktigt. Hen fungerar som kontaktperson och ansvarar för ledarskapspraktiken samt ansvarar för samarbetet mellan åldersgrupperna. Lotsen hjälper också patrullen i att ordna gemensamt program med explorerscouter från andra scoutkårer.
Stöd hemifrån och av föräldrarna är viktigt för scouter i explorerscoutåldern och lotsen fungerar som en kontaktperson mellan föräldrarna och scoutkåren. Lotsen är i kontakt med hemmet och berättar om verksamheten, scoutprogrammen och gruppledarskapet i scoutkåren.
Målsättningen med lotsuppdraget är att erbjuda explorerscouterna mångsidig och säker verksamhet i enlighet med målen för fostran i explorerscoutprogrammet. En annan viktig målsättning med uppdraget är att möjliggöra patrulledarens utveckling av sitt ledarskap och säkerställa att kravnivån är lämplig med beaktande av hens ålder och utvecklingsnivå. Det är lotsens skyldighet att målen för fostran förverkligas i enlighet med scoutmetoden. Lotsen fungerar som en positiv och vuxen förebild för de unga.
Lotsen kan också, i enlighet med sina egna resurser, ansvara för åldersgruppens verksamhet och i en mindre scoutkår kan hen fungera som lots både för spejarscouter och explorerscouter. Om det finns flera lotsar i scoutkåren kan de välja en åldersgruppsansvarig lots som har en helhetsbild av åldersgruppens verksamhet och utveckling och som samarbetar med andra scoutkårer.
Lotsens uppgifter är att
* ansvara för patrullens verksamhet, men inte leda patrullen
* planera patrullens verksamhet tillsammans med patrullen
* delta i patrullens verksamhet vid behov, men inte alltid
* stöda patrulledaren och hjälpa till i förverkligandet av de mera krävande aktiviteterna
* fungera som en idébank
* utmana explorerscouterna och uppmuntra till olika sätt att förverkliga scoutprogrammet
* känna till scoutprogrammet och –metoden
* se till att målen för fostran förverkligas i åldersgruppen
* samarbeta med andra scoutkårer och exploretscoutlotsar i området
* samarbeta med spejarscoutlotsen och äventyrsscoutkaptenen under ledarskapspraktiken
* hålla kontakten med explorerscouternas hem.
Utförligare information om lotsens uppgifter finns i samband med aktiviteterna.
Förutsättningar för lotsuppdraget Tidsmässigt kräver uppdraget träffar på tumanhand med patrulledaren två till tre gånger i månader eller beroende av situationen. Då en ny patrulledare börjar i sitt uppdrag måste lotsen vara beredd på en tätare kontakt. Lotsen kan också delta i explorerscoutpatrullens utfärder eller möten till exempel då det behövs en vuxens kunskaper eller färdigheter för att genomföra programmet. Det finns patruller som gynnas av att lotsen är närvarande på mötena.
Lotsen ska känna till scoutprogrammet och scoutmetoden samt hur dessa anpassas till åldersgruppen. Hen behöver ha erfarenhet av att jobba med unga. Livserfarenhet och sociala färdigheter är viktiga och lotsen kan vara en scout som kommit med som vuxen, men uppdraget kräver att lotsen har en helhetsbild av scoutverksamheten.
Lotsuppdraget sträcker sig idealt över hela tiden patrullen har verksamhet. Om ett byte är nödvändigt ska man alltid se till att följande lots är utsedd och har börjat stöda patrullen innan den avgående lotsen slutar. Patrulledaren och lotsen ska helst inte bytas samtidigt. D<en nya lotsen får alltid introduktion och stöd till sitt uppdrag av den tidigare lotsen.
Explorerscoutlotsens utbildning FiSSc ordnar lotsutbildningar. Lotsutbildningen riktar sig särskilt till de lotsar som precis inlett sitt uppdrag men erbjuder också ett värdefullt stöd för de lotsar som verkat längre i sitt uppdrag. Lotsutbildningen är en fortsättningsutbildning som bygger vidare på Grundutbildningen för scoutledare. Utbildningen rekommenderas till 22-åringar och äldre på grund av uppdragets natur.
Efter utbildningen kan lotsen stöda och handleda unga, ordna program för explorerscouter och känner till lotsens ansvar för scoutfostran och att stöda de unga i deras utveckling. Under utbildningen bekantar sig lotsen med gruppledarutbildningen och kan arrangera de moduler som avläggs i den egna scoutkåren. Lotsutbildningen kan ordnas på flera olika sätt men är oftast en dagskurs med uppgifter innan och efter. Noggrannare information får du av FiSSc:s kansli.
Åldersgruppsansvarig, ansvarig lots Då det finns flera lotsar i scoutkåren, väljs en ansvarig lots, alltså en åldersgruppsansvarig. Beroende på scoutkårens storlek kan varje åldersgrupp ha en egen åldersgruppsansvarig, eller så kan en person vara åldersgruppsansvarig för flera åldersgrupper. På samma sätt som lotsarna finns till för de unga, finns åldersgruppsansvariga till för de andra lotsarna och för kåren. Den åldersgruppsansvariga har en helhetssyn på åldersgruppen/åldersgrupperna och hur verksamheten kan utvecklas. Den åldersgruppsansvarigas uppgift är att fungera som en informationsförmedlare mellan lotsarna och åldersgruppsledarna samt mellan scoutkårens styrelse och de äldre ledarna som ordnar åldersgruppsverksamhet i kåren.
Åldersgruppsansvarigutbildning Åldergruppsansvarigutbildningen är riktad till de som är intresserade av scoutprogrammet och/eller fungerar som ansvarig för en åldersgrupp. Fortsättningsutbildningen bygger på grundutbildningen och är ett bra komplement till akela-, kapten- och lotsutbildningen.
Utbildningen är planerad för över 22-åringar. Under utbildningen fokuseras på ett kvalitativt förverkligande av scoutprogrammet och hur det anpassas till scoutkåren samt hur man stöder gruppens ledare. Efter utbildningen kan lotsen planera verksamhet för såväl en enskild åldersgrupp som verksamhet för flera åldersgrupper, planera och initiera samarbete med de andra scoutkårerna i området samt vet hur man kan stöda äldre ledare i deras uppdrag och kan planera ledarresurserna långsiktigt.
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Snabblänkar