De allmänna målen för fostran beskriver målen på ett allmänt plan. De beskriver på samma gång för utomstående och för scouterna själva scoutingens syfte som medfostrare. Scoutingen är en mångsidig fritidsverksamhet som avser att stöda individens utveckling med hänsyn till den mänskliga utvecklingens olika skeden och individuella särdrag. En individ som fått ta del av scoutfostran fungerar aktivt och på ett ansvarskännande sätt i förhållande till sig själv, andra människor, samhället och miljön. Scouter tillägnar sig färdigheter, kunskaper, attityder och värderingar som hjälper dem att leva ett rikt och fullvärdigt liv.
Förhållandet till sig själv
En scout utvecklar sig själv som människa. Hen har omsorg om sig själv och sin hälsa (sunda levnadsvanor). En scout har som mål att leva ett rikt och balanserat liv. Scoutingen ger byggstenar för att skapa en egen identitet, livsåskådning och ett förhållande till sin gud. En scout utvecklar förmågan att skilja mellan vad som är etiskt rätt eller orätt och förmågan och viljan att verka för vad som är rätt. En scout vågar kasta sig in i nya och annorlunda situationer och använder sin kreativitet. En scout leker, använder sin fantasi och kommer på fungerande lösningar till olika problem. En scout är aktiv. En scout har förmåga att ge respons och utnyttja erhållen respons. En scout ser positivt och målinriktat på framtiden.
Förhållandet till andra
En scout hjälper och tar hand om andra människor även om det inte direkt främjar hans egna intressen. En scout förstår att man tillsammans kan skapa någonting större. En scout uppskattar olikheter och förstår att det finns många olika människor och världsåskådningar. En scout kan samsas med olika människor. Hen kan uttrycka sina känslor och åsikter på olika sätt i olika situationer. En scout är rejäl och hederlig.
Det är viktigt för en scout att arbeta för rättvisa.
Förhållandet till samhället
En scout har förmågan att fungera i samhället, att ta reda på vardagens realiteter och påverka dessa. En scout kan ta olika roller som ledare eller som den som blir ledd i olika organisationer och samfund. En scout förstår officiella och inofficiella modeller för beslutsprocessen (förmåga att förstå organisationer).
Scouting utvecklar färdigheter att leda och påverka såsom initiativtagande, ansvarsfullhet, planmässighet, målmedvetenhet, och organisationsförmåga. En scout är intresserad av gemensamma ärenden. En scout lägger märke till orättvisor och ingriper för att lägga dem till rätta. En scout vill engagera sig i sina referensgrupper och sitt samhälle.
En scout känner till och odlar sin egen kultur, men är också intresserad av och uppskattar andra kulturer. En scout upplever sig vara en del av mänskligheten och känner ett globalt ansvar.
Förhållandet till naturen
En scout kan röra sig och fungera i olika förhållanden. En scout respekterar och känner naturen. En scout upplever sig vara en del av naturen och trivs där. En scout är intresserad av att hans boende- och närmiljö är välmående, snygg och trivsam. En scout försäkrar sig om att livsmiljön bevaras även för kommande generationer (dvs. principen för hållbar utveckling).
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Snabblänkar