Roverscouter - grupper och ledare

Gruppen och ledarna

Roverscoutpatrullen 

Roverscoutpatrullen bildas av 18–22 åriga scouter från en eller flera kårer. Patrullen består av tre till fem roverscouter. Roverscoutpatrullens sammansättning kan variera under åren och patrullmedlemmarna kan vara olika i olika skeden av roverscoutprogrammet. Patrullen kan bestå av jämnåriga scouter och upphöra med verksamheten när alla scouterna i patrullen har genomgått programmet och fyllt 22 år eller alternativt kan den bestå av roverscouter i olika ålder så att nya roverscouter fyller igen de luckor som uppkommit då scouter slutfört roverscoutprogrammet. I en patrull som består av roverscouter från olika kårer är det lättare att genomföra de olika aktiviteterna och att finna personer som är intresserade av samma typ av aktiviteter. Gränserna mellan patrullerna kan suddas ut och en roverscout från en patrull kan utföra aktiviteter tillsammans med en annan patrull.

Patrullens medlemmar bekantar sig med varandra under det inledande Finlandsprojektet. Ifall patrullens sammansättning ändras från år till år så är det viktigt att den roverscout som fungerar som patrulledare minns att tänka på gruppbildningen vid förändringarna. Det går bra att komma med i scoutverksamheten som helt ny också i den här åldersgruppen.

Roverscoutpatrullen behöver inte på samma sätt vara bestående som i de yngre åldersgrupperna, utan patruller kan också bildas kring olika projekt. Projektgrupper bildas för olika projekt så att alla patrullmedlemmar inte behöver vara med i alla projekt. Grupperna kan utgöras av en patrull, bildas av en mindre grupp i patrullen eller bildas av roverscouter från olika patruller. Flera olika projekt kan också pågå samtidigt. Patrullen kan gärna inom sig välja olika personer som ansvarar för de olika projekten enligt vars och ens intressen och kunskaper. Projekten kan vara till exempel arbetsdryga aktiviteter ur roverscoutprogrammet, att arrangera kårens läger eller uppdrag på scoutevenemang på, distrikts- eller centralorganisationsnivå.

Till patrulledare för roverscoutpatrullen utses en av patrullmedlemmarna för minst ett år åt gången. Patrulledaren, patrullen och roverscouternas verksamhet stöds i kåren av roverscoutlotsen. Patrulledaren ser till att patrullen har möten regelbundet och att alla patrullmedlemmar har lämplig mängd program och ansvar. Lotsen å sin sida ansvarar för att roverscouternas personliga kartor följs och att kartorna uppdateras vid behov.

Patrulledare för roverscoutpatrullen

En av roverscouterna fungerar som patrulledare. Hen ska ha förmåga och intresse att ansvara för patrullens verksamhet i praktiken, exempelvis för utförandet av valda aktiviteter, för utfärder och för annan verksamhet. Patrulledaren kan gärna fördela planeringen av aktiviteterna och ledaransvaret också bland de övriga patrullmedlemmarna, i synnerhet om någon av patrullmedlemmarna behärskar det valda ämnet bättre än patrulledaren. Patrulledaren har kontroll över helheten så långt det gäller roverscoutpatrullens verksamhet.

Patrulledaruppdraget kan räcka hela roverscouttiden – alltså fyra år – men åtminstone ett helt år. Välj om möjligt en patrulledare som – med beaktande av sina andra scoutuppdrag – har möjlighet att koncentrera sig på sina patrulledaruppgifter.

Patrulledaren är ett typexempel på tillämpningen av ett jämlikt ledarskap. Patrulledarens viktigaste målsättning är att hålla kvar roverscouterna i en aktiv roverscoutverksamhet oberoende av var de bor, i vilken livssituation de befinner sig och vilka scoutuppdrag de har.

Patrulledarens uppgift är att:

  • planera patrullens verksamhet tillsammans med de andra roverscouterna och lotsen
  • organisera patrullens möten och förverkliga utfärder
  • motivera patrullmedlemmarna att delta i utfärder, läger och andra scoutevenemang och också själv delta i dessa
  • förbinda sig till uppdraget under en överenskommen tid
  • reservera tillräckligt med tid för att ta hand om patrulledaruppdraget
  • ansvara för att verksamheten är trygg
  • vara i kontakt med lotsen
  • rapportera om patrullens verksamhet så som brukligt i scoutkåren, till exempel till årsboken, verksamhetsberättelsen eller som en hajkrapport.

Färdigheter och kompetens som patrulledaren behöver 

Patrulledaren behöver grundläggande kunskaper och färdigheter i att leda grupper när hen tar emot uppdraget, t.ex. avklarad gruppledarutbildning för explorerscouter. Det går också att lära sig, under tiden som patrulledare fördjupas kompetensen ytterligare med vidareutbildningar och med erfarenheter från det praktiska ledarskapet. All form av färdighetsutbildning hjälper patrulledaren att lyckas och roverlotsen stöder patrulledaren i sitt uppdrag.

Patrulledaren ska

  • känna till scoutmetoden och roverscoutens ideal
  • känna till roverscoutprogrammet
  • känna till den egna scoutkårens organisation och verksamhetskultur
  • kunna planera patrullens verksamhet
  • kunna dra ett scoutmöte
  • kunna ordna en trygg utfärd och känna till Finlands Scouters säkerhetsföreskrifter
  • känna till hur och av vem hen får hjälp i sitt uppdrag.

Stöd till patrulledaren

Patrulledaren får stöd av sin egen lots. Det är roverlotsens uppgift att stöda patrulledaren enligt behov, till exempel i planeringen av verksamheten och i att lägga upp målsättningar, i hanteringen av svåra situationer och i att förverkliga de mer krävande aktiviteterna.  Lotsen är också en viktig länk mellan roverpatrullen och scoutkårens övriga ledare. Tillsammans med lotsen utvärderar patrulledaren det egna ledarskapet och nya målsättningar läggs upp.

Val av patrulledare

Inom sig väljer patrullen med stöd av lotsen en jämnårig ledare som förbinder sig till uppdragen för åtminstone ett år. Det är bra om patrulledaren inte samtidigt har andra ledaruppdrag. Roverscoutpatrullen gör ett handslag med patrulledaren och lotsen ansvarar för att handslaget görs.


Lotsens roll och uppgift

Roverlotsen stöder roverscoutens utveckling och agerande. Lotsen ska vara en över 22- år gammal ledare, som gärna kan ha avlagt lots- och TG-utbildningen, med tillräckliga kunskaper om roverscoutprogrammets målsättningar och innehåll. Det är bra om lotsen själv har varit roverscout men det är inte nödvändigt. Lotsen måste inte nödvändigtvis vara aktivt med i scoutverksamheten. Utbildningen ger mycket information och det är möjligt att ta till vara dessa erfarenheter och färdigheter i det civila livet också.

Det är viktigt för roverscouten att ha en vuxen förebild som uppmuntrar hen att fortsätta med scoutingen under roverscouttiden och också efteråt. Det är viktigt att förebilden är lättillgänglig så att roverscouten kan få stöd och handledning vid behov. Tydligast märks det här stödet och handledningen i planeringen av vandringskartan och verksamheten men lotsen har en viktig roll under hela roverscoutiden.

Lotsens centrala uppgift är att vara tillgänglig och närvarande. I praktiken innebär det här att ge av sin tid till roverscouten när hen behöver det. Gemensamma tiden kan handla om långa diskussionen, bollspel eller att göra aktiviteter från scoutprogrammet, helt beroende på förhållandet mellan lotsen och roverscouten och vad som passar dem. Det viktiga är att lotsen tar sig tid att lyssna och svara på roverscoutens frågor och visa med sitt eget agerande att det går att fortsätta i scouterna också som vuxen.

Unga i roverscoutåldern väljer ofta att agera på ett bekant och tryggt sätt. Det här kan man se till exempel i mötenas rutinmässighet eller i de brister som finns i mötena. Det är lotsens uppgift att utmana roverscouten att handla, göra och utmana sig själv. Lotsen kan till exempel ge tips för att förverkliga aktiviteter på ett nytt sätt eller ge förslag på hur man också kan hålla möten inom scoutingen, till exempel om patrullens medlemmar bor på olika platser.

Lotsen är ansvarig för roverscouten och/eller roverpatrullens verksamhet. Lotsens uppgift är att stöda enskilda roverscouter eller hela patrullen i sitt uppdrag eller i förverkligandet av scoutprogrammet. Roverscouterna planerar, arrangerar och förverkligar verksamheten själva och lotsens roll är att vara i bakgrunden. Ansvarsfördelningen blir då tydlig; lotsen ansvarar för roverscoutprogrammet och fostran medan roverscouten ansvarar för projekt och de egna uppdragen. Lotsen ansvarar för att patrullen själv planerar sin verksamhet i enlighet med målen för fostran och scoutmetoden. Lotsen fungerar som en förebild för hur en äldre ledare är i scouterna och visar med eget exempel hurudan uppgiften, rollen och ansvaret är.

Utgångspunkten är att varje roverpatrull har en egen lots. Samma lots kan lotsa flera patruller om hen har möjlighet att handleda varje roverscout i de här patrullerna. Lotsen deltar inte regelbundet i roverscouternas veckoverksamhet utan hen ansvarar för verksamheten ur ett längre perspektiv. Lotsen fungerar som stöd för patrulledaren och ansvarar för hens utveckling som ledare. Förhållandet mellan patrulledaren och lotsen måste bygga på förtroende och båda ska känna till hur verksamheten fungerar och ta ansvar för sitt eget agerande.

Lotsen både stöder och begränsar roverscouten i det egna programmet och utvecklingen. Roverscoutprogrammet kan innehålla många olika scoutuppdrag men mängden uppdrag får inte störa den övriga roverscoutverksamheten eller roverscoutens vardag, till exempel studierna. Idén med program för olika åldersgrupper och stigande svårighetsgrad är att det ännu efter programmet ska finnas kvar utmanande scoutuppdrag.  Lotsen kan hjälpa och stöda roverscouten i att hitta en balans mellan scoutingen och stora, utmanande saker i vardagen, så som till exempel studentskrivningarna, värnplikt, att bilda familj och så vidare.

Roverscouten ska erbjudas tillräckligt utrymme för att agera självständigt men ändå så att scoutprogrammet och roverscoutens utveckling följs. Lotsen ska vara flexibel att anpassa programmet och komma överens om saker med de unga, men också modigt skapa praxis och hålla sig till den. Lotsen är ett exempel för den unga i alla livssituationer, inte bara för roverscoutiden.

Lotsens uppgift är att

  • ansvara för att varje roverscout har ett planerat program med uppställda målsättningar
  • ansvara för roverscoutpatrullens verksamhet men inte leda patrullen
  • planera verksamheten tillsammans med roverscouten och roverscoutpatrullen
  • vid behov delta i patrullens verksamhet
  • stöda patrulledaren och hjälpa till vid förverkligandet av mer krävande aktiviteter
  • fungera som en idébank
  • utmana roverscoutpatrullen till att utföra aktiviteter och ordna roliga evenemang åt sig själva
  • utbilda sig, hålla sig ajour och delta i förbundets lotsevenemang
  • känna till scoutprogrammet och -metoden
  • säkerställa att målen för fostran förverkligas i åldersgruppen
  • hålla koll på att roverscouten har för hen lämpliga uppdrag i scoutkåren med tanke på ålder och den egna utvecklingen samt ett eget program
  • stöda roverscouten att välja sådana uppdrag som stöder hens utveckling
  • stöda, uppmuntra, pusha och ge feedback åt roverscouten i hens uppdrag som gruppledare, i projekt, styrelse eller i andra motsvarande uppgifter
  • vara en möjliggörare och ge utrymme och plats för att göra själv
  • lyfta fram alla de saker som man kan göra med scoutingen som bakgrund
  • samarbeta med andra aktörer, till exempel scoutkårens eller områdets andra roverscoutlotsar
  • delta i arrangemangen av åldersgruppens gemensamma verksamhet
  • se till verksamhetens fysiska och psykiska säkerhet.

 

Följande saker i ungefärlig följdordning ska lotsen göra, kunna och förstå, med utgångspunkt i varje roverscouts perspektiv:

  • vara med i uppflyttningen från explorerscout till roverscout.
  • hålla en välkomsttillställning för roverscouterna och hjälpa roverscouterna både att dela in sig i patruller och handleda deras Finlandsprojekt.
  • stöda förverkligandet av patrullernas Finlandsprojekt.
  • handleda varje roverscout enskilt efter Finlandsprojektet där roverscoutlöftet, roverscoutens vandringskarta och de följande stegen diskuteras.
  • se till att patrulledaren tar ansvar för att roverscoutpatrullen träffas och gör aktiviteterna.
  • stöda roverscouten, projektgrupperna och roverscoutpatrullen i de olika aktiviteterna. Lotsen har uppgifter i anslutning till varje aktivitet, till exempel i utvärderingsskedet. Aktiviteterna kan göras ensam, tillsammans med andra intresserade eller med roverscoutpatrullen.
  • se till att roverscouten deltar i Finlands Scouters och FiSSc:s roverscoutevenemang åtminstone två gånger under sin roverscoutperiod.
  • gå igenom vandringskartan och de planer som finns där under kurstagningsträffen. Träffarna borde hållas minst en gång per år.
  • stöda patrullerna i utlandsprojektet.
  • stöda roverscouten i övergången till vuxenlivet.
  • stöda och göra tillsammans med den efterträdande lotsen när det egna uppdraget tar slut så att bytet inte leder till ett avbrott i stödet till roverscouterna.

Lotsens uppgifter finns noggrannare beskrivna vid varje aktivitet.

Stöd i uppgiften som roverscoutlots kan bland annat fås av andra roverscoutlotsar i förbundet.

Förutsättningar för att vara lots

Personen som rekryteras till uppdraget ska ha tillräcklig motivation och kunnande att sköta det. Lotsen bör också vara en sådan person som roverscouterna naturligt kan arbeta med. Om personkemin eller åsikterna inte alls går ihop kan det vara på sin plats att fundera på att byta lots. Lotsens viktigaste kapital är hens livserfarenhet och därför lönar det sig att välja en lots som har lämnat roverscoutåldern för ett bra tag sedan.

Lotsen ska känna till scoutprogrammet och -metoden samt deras implementering i åldersgrupperna. Hen ska ha erfarenhet av att jobba med unga och de viktigaste egenskaperna en lots kan ha är livserfarenhet och sociala färdigheter. Lotsen behöver förstå scoutingen i sin helhet men detta utesluter inte att roverscoutlotsen kan ha kommit med i verksamheten som ledare först i vuxen ålder.

En träff med roverscoutpatrullen och roverscouterna är ett bra sätt att börja lotsuppdraget. Det är viktigt att roverscouterna kan påverka lotsens roll och ge sin syn på i vilka frågor stödet behövs. Det är också bra att genast gå igenom roverscoutens eget ansvar och de förväntningar som finns på dem.

Initiativtagande och ett aktivt grepp är viktigt särskilt i början av lotsuppdraget. Då kan roverscouterna ännu vara lite oförmögna att ta emot den handledning som erbjuds. Lotsen ska uppmuntra roverscouten att vara aktiv: ta kontakt med lotsen och fråga om hjälp.

Lotsen får roverscouternas förtroende när hen har visat att hen håller sina löften. Det här kan handla om konkreta löften om ordnad traktering eller deadlines. I takt med att förtroendet stärks ökar sannolikt också nyttan av lotsens stöd.

Om det bara är möjligt så väljs lotsen för hela åldersgruppstiden. Den största möjliga nyttan fås när lotsen och hens stöd blir en bestående del av gruppen och verksamheten. Allt roligt har ett slut, när tiden som roverscoutlots är slut lönar det sig att gå igenom den egna personliga upplevelsen. Trots att lotsrelationen upphör kan vänskapen finnas kvar och fördjupas. Det här kan man tydligt föra fram när tiden som lots har kommit till sin ände.

Lotsen som handledare

Det är lotsens uppgift att handleda roverscouterna – som individer och som en patrull.

Det är därför viktigt att skapa en relation till både varje enskild roverscout och till patrullen. Vid handledningstillfället och i diskussionerna är det viktigt för lotsen att känna igen om handledningen just då fokuserar på individen eller patrullen och, om på båda, i vilken utsträckning. Trots att personer behöver olika mycket stöd och uppmärksamhet ska lotsen bygga en förtroendefull relation till varje roverscout.

Tillsammans med handledaren gör roverscouten upp en vandringskarta över målsättningar och tidtabell och följer sedan upp dessa i samband med de olika etapperna. När det gäller verksamheten ger lotsen stöd och deltar bara när hen blir ombedd.

Lotsen ordnar minst en gång om året en träff med roverscouterna under vilken man koncentrerar sig på hur roverscoutens aktiviteter framskrider, bedömer hur de avlöpt och planerar en fortsättning. Mellan träffarna finns lotsen tillgänglig och stöder scouterna enligt behov.

Vid handledningen bör lotsen vara särskilt uppmärksam på personkemin och tidsanvändningen. Om handledaren och den handledda inte kommer överens är det svårt eller rentav omöjligt att få till stånd ett naturligt handledningsförhållande. Om en roverscout av någon anledning inte kommer överens med patrullens lots så kan någon av de andra äldre ledarna i kåren handleda roverscouten. Inom handledningen kan man förutom träffar utnyttja olika medier som e-post och olika chatprogram. Trots detta får inte heller fysiska möten glömmas bort.

Lotsens handslag

Lotsen gör i allmänhet sitt handslag med uppdragschefen i kåren. Med kårens programchef för lotsen med jämna mellanrum en evalueringsdiskussion om hur målen för uppgiften uppnås. Det är önskvärt att lotsens uppdrag tidsmässigt är lika långt som åldersgruppens, alltså fyra år. Om detta inte är möjligt bör man sträva efter att lotsen sköter sin uppgift i minst två år. Vid ett lotsbyte bör den förra lotsen hjälpa den nya lotsen att sätta sig in uppgiften och lära känna roverscouterna.

Det är viktigt att roverscouterna kan påverka lotsens roll och ge sin syn på i vilka frågor stödet behövs. Det lönar sig också att genast gå igenom roverscoutens eget ansvar och de förväntningar som finns på dem.  I handslaget med kårchefen kommer man överens om lotsens ansvar och förpliktelser, men också varifrån lotsen får stöd i sitt uppdrag.

Syftet med uppdraget är att erbjuda åldersgruppens medlemmar en mångsidig och trygg verksamhet vars centrala målsättning är att genomföra åldersgruppens mål för fostran. Lotsen får själv stöd av andra vuxna. Lotsen stöds också av kårstyrelsen och av utbildningssystemets utbildningshelheter.

Roverscoutlotsens utbildning

Roverscoutlotsens utbildning arrangeras av FiSSc och den riktar sig särskilt till nyblivna roverscoutlotsar men också de som fungerat längre i sitt uppdrag. Lotsutbildningen är en fortsättningsutbildning som bygger på grundutbildningen för scoutledare. På grund av lotsuppdragets innehåll så rekommenderas utbildningen för över 22-åriga scoutledare.

En lots som har avlagt utbildningen kan stöda och handleda unga samt förverkliga roverscoutprogrammet. Hen känner till lotsens ansvar i förverkligandet av scoutfostran och som stöd i ungas utveckling. Utbildningen ordnas på olika sätt men vanligen är det fråga om en endags-utbildning med uppgifter före och efter. Mera information om utbildningen finns att läsa under utbildning på FiSSc:s verksamhets-sida.

Åldersgruppsansvarig, ansvarig lots

Om det i scoutkåren finns flera roverscoutlotsar så väljer de bland sig en åldersgruppsansvarig. Med jämna mellanrum träffas lotsarna under ledning av den roverscoutansvariga för att dra upp riktlinjer för åldersgruppens verksamhet.

Åldersgruppsansvarige har en helhetsbild av läget i åldersgruppen och vet i vilken riktning man utvecklar verksamheten och kan därför vid behov representera hela åldersgruppen vid kårstyrelsens möten. Hen kan till exempel planera roverscouternas kommande utbildningar eller fundera på lämpliga uppdrag tillsammans med uppdragschefen. Det är den åldersgruppsansvarigas roll att i scoutkåren lyfta fram roverscoutprogrammet och se till att det finns tid för dess förverkligande. Åldersgruppsansvarige fungerar också som ett språkrör mellan patrullen och styrelsen samt andra ledare i scoutkåren.

Om det endast finns en roverscoutlots i scoutkåren kan områdets roverscoutlotsar komma samman och välja en bland sig som är åldersgruppsansvarig. Hens uppdrag är att fungera som sammankallare, hitta samarbetsmöjligheter och ansvara för områdets roverscoutprogram.

Åldersgruppsansvarig utbildning

Utbildningen för åldersgruppsansvariga är avsedd för ledare som redan fungerar som åldersgruppsansvarig för en eller flera åldersgrupper i kåren eller som snart kommer att inleda sitt uppdrag som sådan. Den är också avsedd för sådana som vill fördjupa sin kunskap om scoutprogrammet. Kursen är en fortsättningsutbildning och avklarad grundutbildning för scoutledare är ett krav. Deltagarna rekommenderas också att ha avklarat akela-, kapten- eller lotsutbildningen.

Utbildningen riktar sig till över 22-åringar och i utbildningen diskuteras hur scoutprogrammet kan förverkligas och anpassas i scoutkåren och hur man bäst stöder gruppens ledare. Efter avklarad kurs kan en åldersgruppsansvarig planera verksamhet både för enskilda åldersgrupper och för flera åldersgrupper, även som samarbeten tillsammans med andra scoutkårer. Hen kan stöda vuxna i deras uppdrag och planera ledarresurserna på lång sikt. Mera information om utbildningen finns att läsa under utbildning på FiSSc:s verksamhets-sida.

Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry

Tölögatan 55
00250 Helsingfors