Scoutfostran / Scoutmetoden

Scoutmetoden

Scoutmetoden är den metodhelhet som används av scoutrörelsen för att uppnå målen för fostran i scoutverksamheten. Genom scoutmetoden nås scoutrörelsens målsättning. Den finländska scoutmetoden baserar sig på scoutmetoderna i WAGGGS och WOSM. Scoutmetoden är en helhet där alla delar är lika viktiga.

Alla delar bör vara med i scoutverksamheten. Detta behöver inte ske hela tiden, utan i verksamhetens helhet. Därför kan inte en enskild aktivitet planeras enligt partiometoden men helheter, såsom ett scoutläger eller en patrulls aktivitetsplan kan planeras och utvärderas med scoutmetodens definition för att se om alla områden är inkluderade i verksamheten.

Scoutmetoden består av nio delområden

Scoutmetoden är en samling av de fostringsmetoder som valts för scoutrörelsen. Vissa av dessa metoder, som verksamheten i naturen, valdes redan av B-P på sin tid. Andra metoder, som Learning by doing, har senare formats till det den är idag.

Som helhet har scoutmetoden emellertid redan blivit en tradition inom scoutrörelsen. Den är nästan likadan i alla scoutorganisationer.

Det viktiga är att scoutmetodens alla delar används i verksamheten med barn och unga. Scoutmetoden fungerar inte om någon del inte genomförs. Delarna kan inte rangordnas i viktighetsordning. Det handlar om en helhet, och frånvaron av någon del påverkar helheten. En jämförelse kan göras med en bils funktion: den har flera olika delar, till exempel styrning, drivlina, bromsar, kaross och inredning. Bilen behöver alla dessa, även om bromsen inte är i bruk hela tiden. När det gäller bilens funktion kan man inte säga vilken del som är viktigast. De bildar en helhet som fungerar tillsammans. Här är scoutmetoden i korthet: 

Löftet, valspråket och idealen
Scoutlöftet, valspråket och scoutidealen beskriver scoutingens 
värderingar. En scout strävar efter att handla enligt dessa 
värderingar. 

Symbolik
Scoutingens symbolik består av en helhet metoder och symboler som 
kollektivt upplevs som värdefulla. Symboliken stöder utvecklingen av 
scoutens, gruppens och gemenskapens identitet.

Den egna scoutstigen
Engagerande och lagom utmanande verksamhet hjälper var och en 
att växa och utvecklas på sin egen scoutstig. I scoutingen lär man sig 
kunskaper för livet enskilt och tillsammans.

Verksamhet i grupp
I scoutingen sker verksamheten i kamratgrupper där beslut fattas och 
ansvar bärs tillsammans. Den egna gruppen är en trygg plats för att 
öva ledarskap och samverkan. 

Learning by doing
I scoutingen lär man sig genom att uppleva och göra tillsammans. 
Att planera på förhand och reflektera i efterhand stöder inlärningen.

Vuxet stöd
Scoutingen är de ungas rörelse, som stödjs av vuxna. Den vuxna 
stöder barnets eller den ungas individuella uppväxt, delaktighet och 
påverkningsmöjligheter genom att lyssna och hjälpa.

Goda gärningar
I scouterna lär sig barn och unga att ta ansvar för sig själva och 
andra. En scout arbetar för en bättre värld, är en aktiv medborgare 
och arbetar tillsammans med andra för det gemensamma bästa.

Verksamhet i naturen
I scoutingen är naturen den centrala uppväxtmiljön. Verksamhet 
i naturen formar det personliga förhållandet till den.

Upplevelser
I scoutingen är man med om små och stora upplevelser 
och äventyr i olika miljöer. Scoutingen erbjuder möjligheten att 
ha roligt tillsammans.

SCOUTMETODEN-VERKTYG

 

FS har tagit fram ett verktyg som hjälper kårer att granska sin verksamhet utifrån Scoutmetoden. Verktyget hittar du här.

 

 

Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry

Tölögatan 55
00250 Helsingfors