Spejarscouten koncentrerar sig på att lyssna. Hen använder sin fantasi och reflekterar orsaker och följer till olika händelser.
Ledaren börjar en berättelse genom att börja en mening, t.ex.: ”Min klasskompis var idag borta från skolan, för att...”. Följande deltagare fortsätter berättelsen genom att berätta varför klasskompisen är borta från skolan, t.ex. ”Min klasskompis var idag borta från skolan, för att hen inte hade läst till provet.” Följande berättare fortsätter berättelse om varför klasskompisen inte läst till provet och avslutar meningen med orden ”för att”. Berättelsen går via alla deltagare. Deltagarna bygger på meningarna där den föregående spelare slutat genom att berätta orsaken till någon händelse. Berättelsen kan berättas om och om igen. Slutligen går berättelsen till ledaren, som avslutar berättelsen. Övningen kan börjas eller avslutas med vilken mening som helst.
Finskspråkig källa: Kohtaamisia, MLL:n koulurauha-aineisto 2001.
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Snabblänkar