Äventyrsscouten får öva upp sina simkunskaper.

Valikko

Simkunskap


Målsättning:

Äventyrsscouten får öva upp sina simkunskaper.

Beskrivning:

Äventyrsscouten simmar med sin grupp. Dessutom bekantar sig äventyrsscouten med säkerhetsaspekter i samband med simning och verksamhet till sjöss.

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Obligatorisk
Plats På sjön
Färdighetsområden Arjen taidot Turvallisuus Vesillä liikkuminen
Längd -
Mål för fostran Terveys ja turvallisuus
Ledarens uppgift: Kaptenens uppgift: Kaptenen ser till att simningen sker på ett säkert sätt.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Söder - orientering

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Testa simförmågan: Äventyrsscouterna övar simning under sommarlägret eller i simhallen. För att uppnå simkunskaper på en nivå som räknas som tillräckligt god simförmåga ska en person kunna simma 200 m, av vilket 50 m får vara ryggsim. Om äventyrsscouterna vill kan de avlägga simmärken enligt Finlands Simundervisnings- och Livräddningsförbund r.f. (intressemärke, talangmärke, simkandidat). Mer information om dessa får du om du frågar i simhallen och på webben via FSL:s webbsidor.

Varierad teknik: Äventyrsscouterna orkar bättre om de växlar mellan att simma ryggsim och någon annan simstil (50 m annan simstil, 25 m ryggsim, 50 m annat, 25 m rygg och 50 m annat), för då får de vila medan de simmar ryggsim.

Säkerhetstävling: Laget går också igenom vilka regler som gäller för någon som rör sig till sjöss och övar att använda räddningsväst och säkerhetssele. Avslutningsvis tävlar äventyrsscouterna om vem som är snabbast på att klä på sig säkerhetsselen.

Simutfärd: I många städer får scoutgrupper besöka simhallen gratis eller till ett förmånligare pris om gruppen bokar tid i förväg. Det lönar sig för kaptenen att i förväg kontakta en simhall i närheten eller kommunens idrottsenhet och reda ut hemortens praxis. När läget klarnar lönar det sig att dela informationen med ortens övriga kårer.

Pepparkaks-tafatt: Alla utom två äventyrsscouter står parvis i armkrok i simbassängen. Av de två som inte har något par är den ena fasttagare och den andra den som blir jagad. Den jagade kan när som helst ta tag i någons arm och då måste den andra i det paret släppa taget och blir då den som jagas. När någon blir fast byts rollerna så att den jagade blir fasttagare och tvärtom. Källa: Scouterna

Simstafett: Patrullerna tävlar mot varandra. Alla simmar en viss sträcka i tur och ordning. Om äventyrsscouterna är goda simmare kan patrullen också välja en bestämd teknik för varje varv (bröstsim, frisim, ryggsim …). De kan också använda simbräden som hjälpmedel. Källa: Scouterna

Lägg till tips

Bifoga