Äventyrsscouten vet vad en magnet är och vilka vanliga saker som är magnetiska.

Valikko

Magneter


Målsättning:

Äventyrsscouten vet vad en magnet är och vilka vanliga saker som är magnetiska.

Beskrivning:

Äventyrsscouten gör experiment med magneter.

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Frivillig
Plats På stugan På kårlokalen I skogen Utomhus
Längd -
Mål för fostran Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Ledarens uppgift: Kaptenens uppgift: Kaptenen skaffar fram material och instruerar patrulledarna. Patrulledarens uppgift: Patrulledaren får material och instruktioner av kaptenen och instruerar sin patrull.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Naturvetaren

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Båtar: Äventyrsscouterna gör båtar av korkbitar. De fäster master av gem på båtarna och i gemen fäster de sedan pappersbitar som segel. Äventyrsscouterna lägger sina båtar i ett stort vattenkärl eller i en simbassäng för barn och styr båtarna med hjälp av magneter.

Magnetfiske: Patrullen bygger ett fiskespel. Äventyrsscouterna ritar fiskar på papper och klipper ut dem. De fäster ett gem i varje fisk och skriver en siffra mellan 1 och 3 bakom fiskarna. Sedan bygger de metspön av käppar, snöre och magneter. Spelet går till så att deltagarna i tur och ordning fiskar upp en fisk och får poäng enligt siffran på fisken. Den som fått flest poäng vinner.

Kompass: Patrullen bygger en enkel kompass av ett vattenkärl, en nål, en korkbit och en magnet.

Lägg till tips

Bifoga