Äventyrsscouten förstår att vissa platser är heliga för en del människor.

Valikko

En religiös byggnad


Målsättning:

Äventyrsscouten förstår att vissa platser är heliga för en del människor.

Beskrivning:

Laget besöker ett andligt utrymme.

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Frivillig
Plats På besök
Färdighetsområden Katsomustaidot
Längd -
Mål för fostran Maailmankatsomus
Ledarens uppgift: Kaptenens uppgift: Kaptenen kommer överens om besöket med en ansvarig person vid platsen och informerar föräldrarna. Patrulledarens uppgift: Patrulledaren får instruktioner av kaptenen och instruerar sin patrull.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Tänkaren

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

En favoritplats: Var och en av äventyrsscouterna väljer ut en favoritplats i utrymmet, presenterar platsen för en kompis och berättar samtidigt varför hen gillar den platsen bäst. När äventyrsscouterna presenterat sina favoritplatser sätter sig var och en ner vid sin egen favoritplats och lugnar ner sig i några minuter. Mötet avslutas med en syskonring.

Föremål: Äventyrsscouterna arbetar parvis. Varje par väljer ett föremål som finns i byggnaden och försöker tillsammans besvara följande frågor. Kaptenen kan om det behövs hjälpa till, eller be den eventuella guiden om hjälp. Laget går också igenom svaren tillsammans så att alla får bekanta sig med föremålen.

  1. Vad är det för ett föremål?
  2. Vad är föremålet gjort av? Vilka kunskaper har den behövt ha som tillverkat föremålet?
  3. Är föremålet gammalt eller nytt? Hur länge till kan det tänkas gå att använda?
  4. Är föremålet vackert eller fult? Vad är det som gör föremålet vackert eller fult?
  5. Vad används föremålet till i det här utrymmet?
  6. Var finns förmålet? Varför finns det just på det stället?
  7. Skulle föremålet kunna bytas ut mot ett annat? Mot vad i så fall, och varför?
  8. Finns det ett liknande föremål någon annanstans, t.ex. hemma?
  9. Om du ägde föremålet, vad skulle du använda det till?

Konst: Laget besöker kyrkan och bekantar sig där med religiös konst, målningar och skulpturer. Om laget besöker en ortodox kyrka lönar det sig för kaptenen att inför besöket bekanta sig med ikontraditionen.

Kyrkoorientering: Kaptenen förbereder en orienteringsuppgift inne i kyrkan. Äventyrsscouterna ska med hjälp av skriftliga tips eller fotografier röra sig från ett ställe till ett annat i kyrkan. Spårningen kan också genomföras som en skattjakt.

Guide: Laget ber en anställd ställa upp som guide. Tillsammans med en guide får äventyrsscouterna tillträde till sådana delar av det heliga utrymmet som annars är stängda för allmänheten.

Besöksmål: Patrullen kan t.ex. göra en cykelutfärd till en skogskyrka, eller besöka stiftets domkyrka, en synagoga, en moské eller en kyrkoruin i närheten. Kaptenen ska förbereda dig inför besöket så att hen kan besvara äventyrsscouternas frågor.

Tävling i kyrkan: Laget besöker kyrkan och kaptenen ordnar en tävling mellan patrullerna där. Uppgifterna kan t.ex. handla om att uppskatta eller mäta någonting, att leta efter eller lägga märke till något, Kims spel, frågesport, händighet, kunskap i att spela ett instrument eller förmåga att samarbeta i en grupp.

Lägg till tips

Bifoga