Explorerscouten inser sina egna fördomar och förstår hur de uppstår. Explorerscouten märker att hen kan ändra på sina fördomar, om hen tar reda på och är öppen för information. Explorerscouten känner igen en pålitlig informationskälla och kan använda sig av sådana då hen söker information.

Valikko

Fördomar och fakta


Målsättning:

Explorerscouten inser sina egna fördomar och förstår hur de uppstår. Explorerscouten märker att hen kan ändra på sina fördomar, om hen tar reda på och är öppen för information. Explorerscouten känner igen en pålitlig informationskälla och kan använda sig av sådana då hen söker information.

Beskrivning:

Explorerscouten funderar över sin egen uppfattning och sina fördomar om saker och människor omkring hen. Hen funderar på om något man hört av kompisar och bekanta är samma sak som fakta och lär sig skilja mellan fakta, tro och antaganden. Explorerscouten kollar bakgrunden till sina fakta av en pålitlig källa och övar sig samtidigt att känna igen pålitliga källor.

Förverkligande och målsättningar

Obligatoriska: Frivillig
Plats:
Färdighetsområden: arjen-taidot medialuku moninaisuus
Ledarskapsfärdighet: Organisointitaidot
Längd:
Målen för fostran: Osaaminen ja ongelmanratkaisu Toisten kunnioittaminen
Ledarens uppgift: Patrulledaren kan leda patrullens diskussionstillfällen. Lotsens uppgift är att vara med och leda diskussionen. Genom att ställa frågor leder lotsen explorerscouterna till att ifrågasätta sina tankar. Lotsen stöder i informationssökningen och hjälper explorerscouterna att fundera över vad som är riktiga fakta och vad som bara är fördomar.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Jag och andra

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Orättvisan i världen. Hur lever unga i explorerscoutålder i Indien, Kongo, Kina eller Brasilien? Vi tar reda på hur unga i vår ålder av samma kön lever i något av dessa länder. Vi kan söka uppgifter om barns ställning i olika länder på olika ideella organisationers webbsidor (t.ex. Unicef, Rädda barnen, Plan). Vi funderar också vad i våra liv som är bra eller dåligt i förhållande till deras. Malala Yousafzai och Kailash Satyarthi, som fick Nobels fredspris 2014, har talat om barns och ungas rätt att gå i skola istället för att jobba. Det lönar sig också att bekanta sig med vad de gjort och vad de har för tankar. Lotsen hjälper oss att söka material av olika hjälp- och människorättsorganisationer som stöd för programmet på mötet. På Finlands FN-förbunds webbsidor hittar vi tabeller och statistik i ämnet. Sidorna uppdateras flitigt och där finns mycket information.

Vi delar ut lön. Medellönen i Finland 2011 var ungefär 3 100 euro före skatt. Explorerscoutpatrullen har 18 600 euro till sitt förfogande och vår uppgift är att fördela summan mellan sex personer (läkare, klasslärare i grundskolan, präst, försäljare i matbutik, flygkapten och närvårdare på ett servicehem för åldringar.) Vi funderar hur vi skall dela lönen så att ingen får exakt 3 100 euro. Vem får högre lön och varför? I vilka yrken borde man få mera lön än i andra och varför? Lotsen kan hjälpa till med att hitta färskare uppgifter.

Kvinnojobb och mansjobb. Var och en skriver på ett eget papper jobb som hen själv tycker passar bättre för män och bättre för kvinnor (både hemma och utanför hemmet, det kan också vara yrken). Vilka jobb passar lika bra för båda? Vi jämför våra listor med varandra och motiverar våra val. Också om vi tänker att många jobb passar lika bra för alla funderar vi tillsammans vad det beror på att man i Finland fortfarande tänker att vissa jobb lämpar sig för ett visst kön.

Fördomar mot olika människor. På ett papper ritar och skriver jag t.ex. hurdan en typisk präst, lärare, ingenjör, muslim eller scout är. Vi diskuterar våra stereotypa bilder. Till slut skapar jag eller vi tillsammans en person som har egenskaper som väcker fördomar, men som visar sig vara helt annorlunda (till exempel en mörkhyad i en prästdräkt). Vi gör ett skådespel eller en skapar en figur, där stereotypierna krossas och vi visar upp det till exempel för ett äventyrsscoutlag eller spejarscoutpatrull eller vid ett lägerbål.

Eurorail á la carte (ur den finskspråkiga boken Kulttuurienvälinen kasvatus, Allianssi 2000). Jag stiger på ett tåg för att resa från Lissabon till Moskva. Resan tar en vecka och jag måste dela min sovkupé med tre andra resenärer. Med vem vill jag helst resa? Först väljer var och en av oss själv tre personer, och sen försöker vi komma överens i patrullen om tre personer. Vi diskuterar vilka saker som påverkade våra val. Vilka stereotypier väckte beskrivningarna, och varifrån kommer de här bilderna.

Resenärerna:

En rysk soldat
En överviktig schweiziskt börsmäklare
En italiensk DJ med fickorna fulla av pengar
En afrikansk kvinna som säljer kläder
En HIV-positiv ung konstnär
En rom från Ungern som nyligen släppts ut ur fängelset
En ung fransman som stridit i Syrien
En tysk rap-artist
En blind dragspelare från Österrike
En ukrainsk student som inte vill återvända hem
En romsk kvinna, med ett litet barn, som reser utan visum
En aggressiv lesbisk aktivist från Nederländerna
En svensk skinhead som stinker alkohol
En engelsk fotbollshuligan
En polsk prostituerad från Berlin
En fransk jordbrukare som har med sig en starkt luktande ost
En i Tyskland bosatt arab som är på väg från Libyen

Lägg till tips

Bifoga