Explorerscouten upplever att hen är mer självsäker och modigare än tidigare. Explorerscouten vidgar sina vyer och hen kan iaktta saker ur flera olika synvinklar.

Valikko

Mentala utmaningar


Målsättning:

Explorerscouten upplever att hen är mer självsäker och modigare än tidigare. Explorerscouten vidgar sina vyer och hen kan iaktta saker ur flera olika synvinklar.

Beskrivning:

Explorerscouten gör något för hen mentalt utmanande, möter sina rädslor och krossar sina egna fördomar. Lotsens uppgift är att se till att explorerscouten väljer en uppgift bland aktivitetstipsen som verkligen är en utmaning för hen.

Förverkligande och målsättningar

Obligatoriska: Frivillig
Plats:
Färdighetsområden: Ta hand om sig själv rohkeus
Ledarskapsfärdighet: Itsensä johtamisen taidot
Längd:
Målen för fostran: itsetuntemus
Ledarens uppgift: Patrulledarens uppgift är att ordna utmaningen tillsammans med lotsen. Lotsen fungerar som explorerscoutens mentor. Hen stöder explorerscouten under utmaningen och går efteråt igenom explorerscoutens upplevelse av den svåra situationen. Lotsen ser till att utmaningen är lagom stor för explorerscouterna. Lotsen hjälper patrulledaren med arrangemangen.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Jag själv

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Jag vågar tala med en främmande människa. Jag inleder till exempel en diskussion med den som sitter bredvid mig på bussen, gör en gallup på gatan, håller ett tal i skolan eller tar ställning till något i kommunalpolitiken.

Jag smakar på matingredienser som är främmande för mig eller som jag tycker är obehagliga och försöker förhålla mig positivt till dem.

Jag deltar i en lång långfärdsseglats eller i Explorer Belt.

Jag ingriper i en mobbningssituation i skolan, i min egen explorerscoutpatrull eller i en scoutgrupp jag leder. Hjälp för att lösa situationen kan jag få av äldre ledare i kåren eller på internet. Det räcker inte att jag bara berättar om mobbningen för en vuxen, jag deltar också på något sätt i att lösa mobbningssituationen t.ex. som kamratstödjare (utbildas i vissa skolor).

Jag gör ett handslag för ett nytt scoutuppdrag som jag upplever som utmanande. Det nya uppdraget kan vara t.ex. chefredaktör för kårtidningen, matansvarig på sommarens kårläger eller medlem i utmärkelseteckenkommittén.

Vi ordnar en debatt på vårt möte. Vi väljer debattämnen som vi personligen tycker är viktiga och vi försvarar våra åsikter mot motståndarna. Målsättningen är inte bara att vi övar debatteknik utan att vi modigt försvarar vårt eget sätt att tänka eller våra egna åsikter. Lotsens uppgift är att leda oss så att debatten ändå känns trygg.

Jag går en spårning i mörkret eller deltar i en nattorientering

Jag möter mina rädslor. Var och en av oss väljer en sak vi är rädda för. Patrullen planerar tillsammans hur vi ska möta våra rädslor. T.ex. kan den som har höjdskräck klättra upp i ett fågeltorn, den som är rädd för småkryp kan hålla en spindel i handen och den som lider av klaustrofobi kan krypa in i en grotta.

Vi diskuterar sex. Vilka förväntningar, erfarenheter och fördomar finns det.

Lägg till tips

Bifoga