Explorerscouten kan kritiskt bedöma vad hen använder sin fritid till. Explorerscouten kan göra de ändringar som behövs i sin fritid och förstår vilken betydelse förändringarna har för det egna humöret och den egna energinivån.

Valikko

Kvalitativ fritid


Målsättning:

Explorerscouten kan kritiskt bedöma vad hen använder sin fritid till. Explorerscouten kan göra de ändringar som behövs i sin fritid och förstår vilken betydelse förändringarna har för det egna humöret och den egna energinivån.

Beskrivning:

Explorerscouten funderar på vad hen använder sin fritid till.

Förverkligande och målsättningar

Obligatoriska: Frivillig
Plats:
Färdighetsområden: Ta hand om sig själv
Ledarskapsfärdighet: Organisointitaidot Vuorovaikutustaidot
Längd:
Målen för fostran: itsetuntemus Osaaminen ja ongelmanratkaisu Terveys ja turvallisuus
Ledarens uppgift: Patrulledarens uppgift är att planera och ordna patrullmötet. Patrulledaren bjuder in lotsen till mötet för att diskutera ämnet med explorerscouterna. Lotsens uppgift är att diskutera med explorerscouterna om hur de använder sin fritid och till exempel användning av teknikprylar och rusmedel. Lotsen hjälper vid behov till med att ordna en lilja eller hitta en expert att diskutera med.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Livskvalitet

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Jag är en vecka utan TV, dator och videospel. Jag använder mobiltelefonen endast till absolut nödvändiga telefonsamtal. Vi diskuterar vad jag använde min tid till istället.

Vi ordnar en elektricitetsfri 24h lilja. Under den 24h långa utfärden använder vi inga elektriska apparater (lampor, spis, kylskåp, elvärme, varmt vatten, mobiltelefon, musikspelare). Hur löste vi det att vi var utan elektricitetUppstod det många svårigheter då vi inte använde elektricitet? Vad använde vi vår tid till då vi inte hade el? Hur kändes det att vara utan el?

Vi bjuder in en expert på rusmedel till vårt möte för att diskutera om rusmedel med oss och hur dessa påverkar våra liv eller så pratar vi med lotsen om användningen av rusmedel. Vi kan till exempel låna “fylle-glasögon” av den lokala A-kliniken och diskutera om hur det kändes att ha dem på. Det lönar sig för oss att använda material vi hittar på Internet om rusmedelsfostran för ungdomar.

Vi ordnar en videospels- och nätsurfinglilja (24 h) för oss själva. Efter liljan diskuterar vi hur spelandet/surfandet påverkade till exempel energinivån och humöret. Vi funderar på våra egna beroenden och vad man kunde göra åt dem.

Vi övar tidsplanering. Vad använder vi för vår tidsplanering just nu (t.ex. papperskalender, digitala minneslistor, påminnelser i mobiltelefonen)? Jag skriver ner precis allt, också minsta lilla sak som jag måste sköta under den kommande veckan (t.ex. skoldagar, hobbyer, träffar med kompisar, läxor, att läsa till prov, scoutärenden, att städa mitt rum, att vakta lillasyster). På ett annat papper ritar jag upp en kalender och lägger in allt från den första listan i kalendern. Jag bestämmer alltså en dag och ett klockslag för när jag ska göra varje sak. Känns veckan klarare nu? Lindrades min stress?

Lägg till tips

Bifoga