Explorerscouten utvecklas i ett hantverk hen valt och lär sig betydelsen av att arbeta långsiktigt för att utveckla sina hantverksfärdigheter. Explorerscouten märker hur färdigheten utvecklats och blir uppmuntrad att pröva på nya hantverk.

Valikko

I lära hos mästaren


Målsättning:

Explorerscouten utvecklas i ett hantverk hen valt och lär sig betydelsen av att arbeta långsiktigt för att utveckla sina hantverksfärdigheter. Explorerscouten märker hur färdigheten utvecklats och blir uppmuntrad att pröva på nya hantverk.

Beskrivning:

Explorerscoutpatrullen går i lära hos en handarbetskunnig person i kåren, släkten, bekantskapskretsen eller på medborgarinstitutet och lär sig en ny färdighet. Det kan ta en längre tid att utföra aktiviteten, till exempel ett veckoslut eller ett halvt år på medborgarinstitutet, eller flera dagar på ett läger.

Förverkligande och målsättningar

Obligatoriska: Frivillig
Plats:
Färdighetsområden: itsensa-johtamisen-taidot Hantverk vuorovaikutustaidot
Ledarskapsfärdighet: Itsensä johtamisen taidot
Längd:
Målen för fostran: Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Ledarens uppgift: Patrulledarens uppgift är att med lotsens stöd hitta en lämplig mästare och ordna tid och plats för att utföra aktiviteten. Lotsens uppgift är att hjälpa patrulledaren att hitta någon som kan lära ut det nya hantverket.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Vår grej

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Vi väver en matta. Om vi inte har någon bekant som behärskar tekniken ordnar medborgar- eller arbetarinstitutet i många kommuner kurser i vävning. I en del städer finns det också handarbetscentraler där man kan väva och få handledning.

Vi lär oss smida och gör ett bruks- eller prydnadsföremål. Vi kan smida till exempel en kniv eller ett eldstål. Det kan vara svårt att hitta en smed eller smedjor, men genom att söka på internet och fråga i trakten kan vi hitta hobbysmeder som gärna ger råd till scouter.

Vi gör en kåsa. Instruktioner för hur man gör en kåsa hittar vi på internet men vi ber ändå någon av kårens mer erfarna hantverkare komma med på vårt kårtalko. Många äldre generationers scouter har i tiden gjort kåsor som en del av scoutprogrammet.

Vi gör en okarina eller ett annat instrument och övar oss att spela på det. Instruktioner för att tillverka ett instrument hittar vi på internet och många medborgar- och arbetarinstitut ordnar olika instrumentkurser. Det lönar sig att be någon musikkunnig lära oss att spela våra självgjorda instrument. När instrumenten är klara och vi övat oss att spela på dem kan vi uppträda på något av kårens evenemang.

Vi avlägger en kurs för att få ett toprepskort (på finska: varmennuskortti) och klättrar under ledning av en expert på is eller berg. Inom scoutingen finns många klättringsguider. Om ingen i vår egen kår sysslar med klättring kan vi fråga FiSSc:s kansli om tips på ledare som klättrar.

Vi lär oss flugbindning och binder en egen fluga. Kurser i flugbindning arrangeras på olika håll i Finland, men det bästa sättet för patrullen lär ändå vara att vi bjuder in någon av traktens flugfiskare. Det lönar sig att fråga efter flugfiskare av såväl skolkamrater som i familjemedlemmarnas bekantskapskretsar.

Vi lär oss dekorera kakor. Vi söker upp någon i trakten som har som hobby eller jobbar med att dekorera kakor och ber hen undervisa oss i sockerbagarens hemligheter. Vi dekorerar en kaka till t.ex. patrullens julfest eller höstträff för kårens ledare. Också många matbloggare hjälper gärna så vi tar modigt kontakt.

Lägg till tips

Bifoga