Roverscouten fyller i händelser från ett projekts (som hen deltagit i) olika faser på en tidslinje, exempelvis valet av ledare för scoutläger, uppgörande av budget, programplanering, matbeställning o.s.v. Roverscouten bekantar sig med scenarioarbete, alltså funderar hurudana problem, avvikelser eller överraskningar som kan uppstå under projektets gång och gör upp en reservplan för någon del av projektet. Roverscouten förverkligar reservplanen under projektets gång ifall den ursprungliga planen av någon orsak inte är möjlig.

Roverscouten lär sig att granska projektet som helhet och hitta svagheter i planeringen. Hen förstår det viktiga med att göra upp en reservplan och att vara beredd på allt.
Plan B
Målsättning:
Roverscouten lär sig att granska projektet som helhet och hitta svagheter i planeringen. Hen förstår det viktiga med att göra upp en reservplan och att vara beredd på allt.
Förverkligande och målsättningar
Obligatorisk/valbar
Frivillig
Plats
På stugan
På kårlokalen
I skogen
Utomhus




Färdighetsområden
Itsensä johtamisen taidot
Organisointitaidot
Turvallisuus
Ledarskapsfärdighet
johtamistaito.organisointitaidot
Längd
muutama tunti
Mål för fostran
Ryhmässä toimiminen
Terveys ja turvallisuus
Teemat
Työelämätaito
Ledarens uppgift:
Patrulledaren kan skaffa fram nödvändigt material för att göra upp tidslinjen. Om aktiviteten genomförs som ett gemensamt projekt för hela patrullen kan patrulledaren fungera som diskussionsledare. Lotsen hjälper roverscouten att bilda tidslinjen. Hen stöder roverscouten under projektets gång och med att göra upp en alternativ plan om det behövs. Hen diskuterar med roverscouten om varför det är viktigt att göra upp reservplaner. Lotsen kan vid behov dela sina egna erfarenheter kring vikten av reservplaner.
Tips
Lägg till tips