Spejarscouten lär sig prioritera i olika situationer.

Valikko

Jag tar hänsyn till andra


Målsättning:

Spejarscouten lär sig prioritera i olika situationer.

Beskrivning:

Patrullen leker land-skepp-hav-leken med temat ”Vem ska jag ta hänsyn till i olika situationer?”.

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Frivillig
Plats Kårlokalen Utfärd Läger Utomhus åldersgruppsträff Annan plats
Längd kokous
Nivå: 3

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Jag och de andra

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Hitta tillsammans på passande exempel: vänner, föräldrar, far- och morföräldrar, grannen hund och så vidare. Skriv ner allihop på lappar som ni fäster på väggen. Patrulledaren börjar skildra olika situationer, exempelvis ”Regionen ordnar Spejardagar på Morsdag, kan Jag åka?” eller ”En vän och min pappa har födelsedag samma dag, vems fest ska Jag gå på?”, och spejarscouterna väljer vem de då tar hänsyn till. Spejarscouterna bör också kort motivera sina val. Även lotsen kan delta i diskussionen om varför man inte alltid kan välja det angenämaste alternativet, till exempel ”Varför är det viktigt att besöka sina far- och morföräldrar fast det kanske är tråkigt?”.

Istället för att använda lappar på väggen kan man, genom att ge varje person en egen färg, också leka leken på ett Twister-bräde. Dessutom kan övningen även utföras ur informationssynvinkel vem borde jag informera om tävlingen? Eller om Jag sen heller inte kan delta?

Lägg till tips

Bifoga