Spejarscoutpatrullen producerar tillsammans en medieprodukt. Spejarscouterna skriver och/eller fotograferar och ombryter/klipper själv sitt material till en färdig produkt så som t.ex. en tidningsartikel, kort videofilm eller blogg.

Spejarscouten kan föra fram en berättelse eller ett budskap i ord och/eller bild i form av en publikation eller medieprodukt. Spejarscouten har erfarenhet av att använda olika datorprogram och vet hur man gör ett intressant innehåll för läsaren/åskådaren.
Producent
Målsättning:
Spejarscouten kan föra fram en berättelse eller ett budskap i ord och/eller bild i form av en publikation eller medieprodukt. Spejarscouten har erfarenhet av att använda olika datorprogram och vet hur man gör ett intressant innehåll för läsaren/åskådaren.
Förverkligande och målsättningar





Tips
2017-03-24 16:54:29
Journalist. Spejarscouterna skriver en artikel till kårens tidning. Spejarscouterna kommer överens med kårtidningens chefredaktör om vilken typ av artikel patrullen skriver. Spejarna kan kanske testa olika ute-prylar eller -snacks, intervjua kårchefen eller kårens grundare eller skriva ett reportage från kårförläggningen.
2017-03-24 16:54:54
Radiojournalist. Patrullen gör ett eget radioprogram t.ex. på ett större läger. Patrullen gör ett ljudskådespel, ett reportage eller en intervju för t.ex. lägerradion på ett större läger, eller som ett enskilt program. I en del kommuner kan ungdomsföreningar få låna mixerbord med vilka man kan mixa ihop och klippa olika ljudfiler
2017-03-24 16:55:28
Manus. Patrullen gör ett manuskript genom att dramatisera en färdig berättelse, t.ex. en känd scouthistoria, genom att hitta på en historia kring ett givet tema eller genom att hitta på en egen historia med ett valfritt tema. Spejarscouterna funderar på hur de kan fånga åskådarnas intresse och vad som gör en film/pjäs intressant att se på. Patrullen kan också delas in i mindre grupper där varje grupp gör sitt eget manuskript. Patrullen kan sedan välja det bästa manuskriptet och antingen göra en videofilm av det, eller framföra dramatiseringen för någon annan grupp (t.ex. en annan spejarscoutpatrull eller kårens äventyrsscoutlag eller föräldrarna) eller för hela kåren på lägerbålet på en utfärd eller på julfesten.
2017-03-24 16:56:21
Video. Patrullen filmar en sketch, dramatiseringen av en bekant scouthistoria eller patrullens utfärd. Spejarscouterna kan också göra en liten instruktionsvideo för något hantverk eller en presentation av patrullen och dess medlemmar. Patrullen editerar sin film på dator och lägger upp den på internet. Spejarscouterna funderar på vad som gör en bra videofilm bra.
2017-03-24 16:56:56
Vlog. Patrullen upprätthåller en vlogg under hela kreativitetsetappen. Patrullen försöker få kårens some-ansvariga att posta länkar till vloggen på kårens sociala medier.
2017-03-24 16:57:26
Programmering. Spejarscouterna lär sig grunderna i något enkelt programmeringsspråk eller programmerar tillsammans en app eller ett spel. Det finns flera böcker och websidor om enkel programmering för barn. Använd t.ex.“Programmering för barn” som sökord. Patrullen kan också få hjälp av en äldre scout i kåren som själv sysslat med att programmera smått och gott.
Lägg till tips