Grupperna delas in slumpmässigt till exempel enligt hårlängd. Scouterna bildar en kö och av kön så bildar man 3-4 personers grupper. En ur varje grupp går ut ur rummet. De andra bestämmer sedan vad som är allas gemensamma problem. Problemet kan till exempel vara att vattnet tar slut mitt i morgonduschen eller att man tappat sina nycklar på torget. När man har valt problem så funderar man en stund tillsammans i gruppen på vad man kan göra för att lösa problemet. Lösningarna får inte avslöja problemet men ge idéer om vilket slags problem det är frågan om. Den som varit på utsidan kommer in och försöker lista ut vad som är allas gemensamma problem. Personen får bara ställa en typ av fråga: ”Vad gjorde ni?”. Den frågan ställer han åt alla i gruppen i tur och ordning tills han kommit på vad för slags problem det handlar om. Svaren kan till exempel vara ”Vi gick till grannens i en handduk” eller ”Vi smälte isbitar ur frysen”. Efter att han listat ut problemet är det följande persons tur att gå ut ur rummet och de andra i gruppen får hitta på ett nytt problem.
Finskspråkig källa: Kohtaamisia, MLL:n koulurauha-aineisto 2001

Spejarscouten kan lösa problem tillsammans med sin grupp.
Ett gemensamt problem
Målsättning:
Spejarscouten kan lösa problem tillsammans med sin grupp.
Förverkligande och målsättningar
Obligatorisk/valbar
Frivillig
Plats
kårlokal
Färdighetsområden
Luovuus
Visiointitaidot
Längd
15min
Mål för fostran
Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Ledarens uppgift:
Det är bra om ledaren för en diskussion med spejarscouterna efteråt. Diskutera gärna om rollen som problemlösare. Man kan känna sig förvånansvärt utfryst då den övriga patrullen har en gemensam hemlighet som man inte vet om och som man måste ta reda på för att bli en i gänget. Övningen stärker färdigheten att jobba i en liten grupp.
Tips
Lägg till tips