Spejarscouten förstår att fördomar påverkar vårt beteende.

Valikko

Att spela upp fördomar


Målsättning:

Spejarscouten förstår att fördomar påverkar vårt beteende.

Beskrivning:

Spejarscouterna visar minipjäser, antingen ensamma eller i smågrupper. Innan pjäserna berättar ledaren en egenskap om den ena parten åt den andra.  

Exempel på ämnen: 
– Hen är en spion.  
– Hen luktar illa.  
– Hen försöker charma din kompis. 
– Hen slår dig snart.  
– Hen är en solist i ett band.  
– Hen är fattig.  

Minipjäsen är skriven för två eller tre skådespelare och har 6-10 repliker som är lätta att lära sig utantill.  
Till exempel: A: Hej! B: Nämen, hej. A: Varifrån kommer du? B: Från skolan, och du själv då? A: Hur är det i skolan? B: Så där. A: Just det. Nå, hejdå, jag måste gå. B: Hejdå. 

Finskspråkig källa: Helminen Jussi: Näyttämölle, ilmaisutaidon harjoituskirja, WSOY, 1989

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Frivillig
Plats Utfärd kårlokal
Längd 15min
Mål för fostran Toisten kunnioittaminen
Ledarens uppgift: Ledaren planterar fördomar om motparten i skådespelaren. Tanken är att motparten inte vet om vilka fördomar den andra har om dem. Efter pjäserna går man igenom dem tillsammans med ledaren. Ledaren hjälper spejarscouterna att förstå hur fördomarna påverkar samverkan.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Olikhet och fördomar

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Lägg till tips

Bifoga