Spejarscouten leva in sig i leken och förstår människor med talsvårigheter.

Valikko

Eff


Målsättning:

Spejarscouten leva in sig i leken och förstår människor med talsvårigheter.

Beskrivning:

Den här övningen testar också att lägga sig själv i blöt och sänker tröskeln att skratta åt sig själv! Den förutsätter att spejarscouterna har någorlunda hög självkänsla och humor. Spejarscouten sätter en frukt i munnen och försöker läsa en kort textstump så tydligt som möjligt. Övningen blir effektivare om textfragmenten är svåra att uttala och till exempel innehåller mycket svåra ord. Övningen kan också testas så att ett f-ljud sätts till i varje ord, så att man hela tiden måste ha munnen stängd eller vidöppen eller att man måste viska. 

Tanken är att spejarscouterna under övningen ska märka hur viktigt det är att lyssna noggrant på en person som har talsvårigheter. Samtidigt får spejarscouterna själv uppleva hur svårt det är att tala om man har en talsvårighet. Patrullen kan reflektera tillsammans varför det finns olika talsvårigheter. Varför talar någon alltid tyst, nästan viskande, medan andra är riktigt högljudda? Vilka sjukdomar kan påverka på talsvårigheter? Vilka sjukdomar kan påverka talförmågan? Hur mycket underlättar det förståelsen om man kan se på den som talar och läsa av läpparna? 
Finskspråkig källa: Kohtaamisia, MLL:n koulurauha-aineisto 2001

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Frivillig
Plats kårlokal
Färdighetsområden Vuorovaikutustaidot
Ledarskapsfärdighet johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Längd 15min
Mål för fostran Ihmissuhteet Toisten kunnioittaminen
Ledarens uppgift: Ledaren köper äpplen eller andra frukter och tar med texter att läsa. Kom ihåg att notera eventuella matallergier på förhand.

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Olikhet och fördomar

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Lägg till tips

Bifoga