Spejarscouten känner igen sina egna fördomar.

Valikko

Med tåg till Kolari


Målsättning:

Spejarscouten känner igen sina egna fördomar.

Beskrivning:

Deltagarna är på väg på en tågresa från Helsingfors till Kolari. Tåget avgår klockan 20.10 och är framme i Kolari 10.30. Du reser ensam och sover i en fyrapersoners tågkupé. Tre andra människor kommer att dela hytt med dig. Du får välja vilka de är. På perrongen väntar en grupp människor med sitt bagage på att tåget ska gå. Vem tar du med i din kupé, vad godkänner du hos dina reskamrater? Förbered dig på att motivera dina val. Du har 10 minuter på dig att välja.  

På perrongen väntar:  
– en kvinna med ett gråtande barn i famnen 
– en man i romsk nationaldräkt 
– en lång kvinna med hatt och kikare 
– en gammal, blind man 
– en kvinna med en söndrig jacka och en plastkasse 
– en mörkhyad man med ett stort skägg 
– en kvinna klädd i byxdräkt och med en bärbar dator 
– en ung, smal man med rastafrisyr och en stor ryggsäck 
– en ung kvinna med huvudduk 
– en gammal kvinna med en kasse ur vilken en virkning sticker fram 
– en japansk man med både en digi- och en filmkamera 
– ett 9-årigt barn som reser ensamt 
– en ung kvinna i rullstol 
– en 14-årig flicka med snowboard. 

Då spejarscouterna har valt sitt resesällskap berättar ledaren att konduktören berättat att en av tågvagnarna gått sönder. Tåget får en ny, men mindre tågvagn, från följande station. Det betyder att en del av passagerarna måste flytta sig till sittplatser och därför måste hyttindelningen ändras. Konduktören önskar att tågresenärerna själva kan göra indelningen, så att hen inte behöver göra det. Alla spejarscouter har dyrare förstaklass-biljetter så de har en garanterad plats i den nya vagnen. Dessutom finns det utrymme för sex passagerare till och gruppen måste göra ett enhetligt beslut om vilka ytterligare sex passagerare får plats i den nya vagnen med sovkupéer tillsammans med spejarscouterna och vilka passagerare som måste flytta sig till sittplatser. Spejarscouterna har 15 minuter tid att göra ett gruppbeslut.  

Efter övningen går patrullen igenom allas val och spejarscouterna berättar hur de gjorde sina val. Var någon av resenärerna sådan, som ingen skulle ha valt? Fanns det någon av resenärerna som ingen valde? Hurudana antaganden gjorde man om resenärerna? Var någon av resenärerna skrämmande? Var gruppens beslut enhetliga eller fanns de oenigheter i gruppen om valen? Hur kändes det att lämna en del resenärer utan bäddplats, då man själv var berättigad till det? Avstod någon från sin egen plats så att en annan skulle få sängplats? 

Finskspråkig källa: Tukari välittää – Tukioppilastoiminnan koulutusmateriaali erilaisuuden arvostamisesta

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Frivillig
Plats kårlokal
Längd 30 min
Mål för fostran Maailmankatsomus Toisten kunnioittaminen
Ledarens uppgift: Ledaren ser till att det finns pennor, papper och en färdig lista på resenärer, t.ex. på en tavla. Hen leder diskussionen efter övningen. 

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Olikhet och fördomar

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Lägg till tips

Bifoga