Patrullen spelar ett rollspel. För situationen behövs fyra frivilliga till rollerna (två av bägge könen) och fyra som personliga bedömare. Ledaren berättar åt varje personlig bedömare vem hen ska iaktta och vilka motiveringar hen ska använda. Bedömarna kommer överens om vem som observerar vem. Varje spelare får ta ett eget rollkort och får 2-3 minuter tid på sig att fundera på sin roll. Ledaren placerar fyra stolar i en halvcirkel. Spelarna sätter sig på stolarna och leker att de t.ex. sitter i vardagsrummet med sin familj och diskuterar. Rollspelet startar t.ex. genom en klapp.
Roller:
Dotter: Du har bestämt dig att berätta åt dina föräldrar att du vill flytta ihop med din flickvän som du älskar. Du försöker försvara och motivera att var och en har rätt att älska vem man vill. Du säger, att man inte kan välja sin sexuella läggning.
Mamma: Din dotter har en flickvän som hen ska flytta ihop med. Du älskar din dotter mycket men förstår inte hur hon kan göra såhär mot sig. Du stöder din man i allt han säger. Du hotar inte din dotter, utan mest är du ledsen över smärtan hon orsakar dig. Du är av den åsikten att din dotter sexuella läggning inte ännu är utvecklad.
Äldre bror: Din syster har en flickvän som hon säger att hon älskar. I princip bryr du dig inte om vem din syster sällskapar med. Du försvarar människans rätt att fritt ordna sina människorelationer. Din mamma tycker att din systers sexuella läggning ännu kan ändra. Du är av annan åsikt och försöker intyga det.
Pappa: Din dotter har ett förhållande med en kvinna. Du accepterar inte förhållandet. Du representerar den moraliska medelvägen och bryr dig mer om vad andra människor tänker om förhållandet. Du tycker att du är tolerant, men din dotters förhållande är en lite annan sak. Tänk på situationen ur en sträng pappas synvinkel och hur han skulle motivera saker.
15 minuter är ett lämpligt långt spel. Speltiden beror på hur spelet framskrider.
Efter spelet frågar man varje spelare om hur det gick. Efter det här berättar observatörerna sin egen syn på hur spelarna uppnådde sitt mål och vilka motiveringar de använde. Ledaren kan t.ex. leda diskussionen med hjälp av följande frågor:
– Var motiveringarna lika som var och en hör i sin egen familj?
– Skulle det ha varit en annan sak om flickvännen varit en pojkvän?
– Fundera på situationer där en pojke presenterar sin pojkvän? Skulle diskussionen vara annorlunda då?
– Vad är skrämmande i homosexualitet?
– Har någon haft liknande erfarenheter i sin näromgivning?
– Hur verkliga var rollernas åsikter?
Finskspråkig källa: Särmää –asennekasvatusvihko, www.slns.org