Ledaren delar in spejarscouterna i mindre grupper. Grupperna visionerar tillsammans om hur en hållbar utveckling i världen skulle se ut. Hur skulle man leva där och vilka saker och tjänster skulle finnas tillgängliga? Spejarscouterna kan sedan fortsätta med att diskutera vilka små steg som för mot en sådan värld. Övningen kan också genomföras med följande instruktioner: ”Skriv ett brev, antingen i par eller i grupp, åt er själva i framtiden. Vad tror ni att ni ser där, vad ser ni inte? Hur borde du handla och vilka handlingar borde du undvika för att världen skulle utvecklas i en hållbar riktning?”

Spejarscouten förstår att följderna av de val vi gör märks i framtiden.
Framtidsvision
Målsättning:
Spejarscouten förstår att följderna av de val vi gör märks i framtiden.
Förverkligande och målsättningar
Obligatorisk/valbar
Frivillig
Plats
kårlokal
Färdighetsområden
Kestävä kehitys
Visiointitaidot
Ledarskapsfärdighet
johtamistaito.visiointitaidot
Längd
15min
Mål för fostran
Vastuu elinympäristöstä
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Ledarens uppgift:
Ledaren ger instruktioner för övningen och uppmuntrar spejarscouterna att fundera på saker ur många olika synvinklar på ett mångsidigt sätt.
Tips
Lägg till tips