Lekdeltagarna går lugnt omkring. Lugn musik kan spela i bakgrunden. Musiken tystnar och ledaren nämner en känsla. Lekdeltagarna stelnar till statyer, som representerar den känslan som ledaren nämnde. Lekdeltagarna får inte röra i varandra. Tanken är att lekdeltagarna med hjälp av sin kropp och sin min beskriver den känslan som lekledaren nämnde. Finskspråkig källa: Tunteella. Tukioppilastoiminnan koulutusmateriaali tunteista ja niiden ilmaisemisesta.

Spejarscouten känner igen olika känslor.
Känslorna stelnar
Målsättning:
Spejarscouten känner igen olika känslor.
Förverkligande och målsättningar
Obligatorisk/valbar
Frivillig
Plats
kårlokal
Ledarskapsfärdighet
johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Längd
15min
Mål för fostran
Ihmissuhteet
Ledarens uppgift:
Ledaren skriver på förhand en lista med olika känslor, som t.ex. glad, ledsen, arg, irriterad och så vidare. Ledaren nämner en känsla, som spejarscouterna sedan framför. Till slut kan patrullen, under ledning av ledaren, reflektera över olika känslor. Till hurudana situationer hör känslorna? Vilken känsla är långvarigast? Hur byts en känsla mot en annan? Ledaren kan också ta en bild på känslostatyerna, så att det är lättare att återvända till dem under diskussionen.
Tips
Lägg till tips