Patrullen samlar under en veckas tid bilder på ungdomar i sin egen ålder från t.ex. reklamer, musikvideor, serietidningar, TV-serier, filmer eller böcker. Bilderna kan antingen vara sådana som spejarscouterna tycker om eller sådana som de inte alls tycker om, eller varför inte både och. Under följande veckomöte samlas bilderna ihop och patrullen gör iakttagelser om hur realistiska bilderna är. Skapar bilderna press att ha en viss roll? Finns det olika förväntningar på personer av olika kön?

Spejarscouten inser vilken betydelse de kvinno- och mansbilder som reklamer skapar har för det egna självförtroendet och den egna kroppsbilden.
Män och kvinnor i reklam
Målsättning:
Spejarscouten inser vilken betydelse de kvinno- och mansbilder som reklamer skapar har för det egna självförtroendet och den egna kroppsbilden.
Förverkligande och målsättningar
Obligatorisk/valbar
Frivillig
Plats
kårlokal
Färdighetsområden
Medialuku
Längd
20 min
Mål för fostran
Itsetuntemus
Ledarens uppgift:
Ledaren samlar också själv material för pausen och leder sedan diskussionen om bilderna.
Tips
Lägg till tips