Spejarscouten vågar diskutera öppet om frågor som berör sällskapande och sex, uttrycka sin åsikt och fråga om saker som hen funderar på. Spejarscouten vet var hen kan hitta svar på sina frågor nu och i framtiden. Spejarscouten börjar reflektera över begrepp som anknyter till sexualitet.

Valikko

Ordförklaring


Målsättning:

Spejarscouten vågar diskutera öppet om frågor som berör sällskapande och sex, uttrycka sin åsikt och fråga om saker som hen funderar på. Spejarscouten vet var hen kan hitta svar på sina frågor nu och i framtiden. Spejarscouten börjar reflektera över begrepp som anknyter till sexualitet.

Beskrivning:

 Ledaren har skrivit på papperslappar eller på motsvarande synligt sätt olika ord som anknyter till sexualitet, som t.ex. att sällskapa, att kyssas, att kramas, läppar, sex, att älska, petting, erotik, porr, kärlek. På varje papper finns endast ett ord skrivet. Spejarscoutens uppgift är att med pantomim förklara ordet på lappen åt en annan patrullmedlem mittemot. Ord får inte användas. Om något ord är svårt eller orsakar förvirring tar patrullen tillsammans reda på vad det betyder
Finskspråkig källa: Kuinka opettaa seksuaaliterveydestä ja ihmissuhteista koulussa 

Förverkligande och målsättningar

Obligatorisk/valbar Frivillig
Plats Kårlokalen
Längd -
Mål för fostran Itsetuntemus
Ledarens uppgift: Uppgiften kan också genomföras så att ordet ska uppföras som en liten teater. Ledaren hjälper spejarscouterna att notera skillnader i ordens betydelse, t.ex. skillnaden mellan porr och erotik. Ledaren ska ta i beaktande att spejarscouterna utvecklas i egen takt och att alla kanske inte reflekterat så mycket över ämnet.  

Tilläggsuppgifter

Uppgiftsgrupp

Självkänsla

Parallell

Tips

Ordning: Nyaste

Lägg till tips

Bifoga