Spejarscouten bekantar sig med spejarscoutidealen och löftet. Hen avger scoutlöftet.

Spejarscouten känner till sin egen åldersgrupps löfte och ideal.
Spejarscoutlöftet och -idealen
Målsättning:
Spejarscouten känner till sin egen åldersgrupps löfte och ideal.
Förverkligande och målsättningar






Tips
2018-11-29 11:51:29
Patrullen repeterar spejarscoutidealen och -löftet. Patrulledaren presenterar de ideal som kommer med i spejarscoutåldern. Patrulledaren har färdigt skrivit ner varje ideal på varsin lapp. Patrullens uppgift är att sätta idealen i viktighetsordning. Var och en kan också välja det ideal som är viktigast för hen själv och motivera sitt val åt de andra. Det lönar sig att anteckna i vilken viktighetsordning hela patrullen tillsammans placerar idealen t.ex. i patrullens loggbok. I början av följande etapp kan patrullen sedan göra övningen på nytt och jämföra om prioriteringsordningen ändrat.
2018-11-29 11:52:37
Patrulledaren och lotsen spelar upp idealen som sketcher och patrullen ska gissa deras innehåll. Då idealen är bekanta kan patrullen dela sig i mindre grupper. Genom sketcher, pantomim eller Pictionary-ritningar kan grupperna sedan gissa sig fram till vilket ideal som presenteras.
2018-11-29 11:53:37
För att varje spejarscout verkligen ska förstå innebörden i idealen och löftet, är det bra att t.ex. under kvällsandakten/taptot tillsammans fundera på vad de i praktiken betyder. Patrulledaren eller lotsen kan tilldela var och en ett avsnitt ur idealen eller så kan patrullen behandla dem tillsammans. Tanken är att fundera över t.ex. vad Främja vänskap över gränserna betyder. Det kan t.ex. betyda att träffa kårens andra spejarscouter på avdelningsträffar, men vad betyder det i t.ex. skolan eller hemma?
Lägg till tips