Flocken bekantar sig med manuskript för olika pjäser och sätter sig in i hur manuskriptet används. Vad betyder replikstrecken? När är det olika karaktärers tur att tala? Flocken lär sig vad en scen innebär och hur pjäsens intrig är uppbyggd (början, mitt, slut). Flocken gör ett eget manuskript där det finns en roll för varje flockmedlem. Kombinera steget med andra aktiviteter i artist-spåret.

Vargungen bekantar sig med hur ett ett pjäsmanuskript ser ut, samt använder sin kreativitet och gör själv ett manuskript.
Jag bekantar mig med ett manuskript och gör ett sådant tillsammans med min flock
Målsättning:
Vargungen bekantar sig med hur ett ett pjäsmanuskript ser ut, samt använder sin kreativitet och gör själv ett manuskript.
Förverkligande och målsättningar
Obligatorisk/valbar
Frivillig
Plats
På kårlokalen

Färdighetsområden
Luovuus
Rohkeus
Vuorovaikutustaidot
Ledarskapsfärdighet
johtamistaito.organisointitaidot
johtamistaito.visiointitaidot
johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Längd
1 h
Mål för fostran
Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Ryhmässä toimiminen
Ledarens uppgift:
Som inspirationskälla och utgångsmaterial skaffar akela fram några exempel på manuskript tänkta för barn. Akela handleder vargungarna när de gör sina egna små pjäser.
Tips
Ordning:
Nyaste
2021-02-12 04:26:34
Akela ger kullarna var sitt barnpjäsmanuskript att studera. Vargungarna känner antagligen redan till den här typen av texter, eftersom de flesta bekantar sig med manuskript också i skolan. Repetera ändå hur manuskriptet anger vem som ska tala osv. Vargungarna gör egna små pjäser som de sedan också framför. Det är lättare för vargungarna att skapa egna pjäser om ämnesområdet är begränsat på något sätt. Kullarna kan också ge sina manuskript åt en annan kull, som sedan framför pjäsen. På så sätt får ni också se om de andra med hjälp av manuskriptet får klart för sig vad de ska göra.
Lägg till tips