Tarpoja pohtii omaa seksuaalisuuttaan ja seksuaalisuuteen liittyviä asioita.
Johtaja kiinnittää lattialle tai hahmottelee muulla tavalla lattialle valtavan ihmishahmon ja kertoo, missä ovat pää ja jalat. Vartionjohtaja pyytää tarpojia menemään siihen kohtaan kehoa, joka on kunkin mielestä seksuaalisuuteen liittyvä. Hän kyselee, missä kaikki ovat ja korostaa, että kaikki kehonosat voivat liittyä seksuaalisuuteen. Keskustelun jälkeen johtaja pyytää tarpojia menemään kehonosaan, joka on heidän mielestään epäeroottisin tai vähiten seksuaalisuuteen liittyvä. Tarpojat perustelevat valintansa, ja niistä keskustellaan yhdessä. Tämän jälkeen johtaja menee siihen kehonosaan, johon on itsessään tyytymätön ja pyytää tarpojia tekemään samoin. Kaikki keskustelevat yhdessä, millä tavoin pyrkii tai on pyrkinyt korjaamaan omia tyytymättömyyden kohteitaan. Tuleeko kenellekään mieleen mitään (hassuja) keinoja, joilla pyrki korjaamaan tyytymättömyyden kohteitansa? Lopuksi johtaja pyytää tarpojia siirtymään sellaisiin kehonosiin, joihin toisella ei ole ilman lupaa oikeutta koskea. Myös näiden valintojen perusteluista on hyvä keskustella. Tärkeää on huomata, että jokainen määrittelee omat rajansa. Aivan lopuksi johtaja menee siihen kehonosaan, johon on itsessään erityisen tyytyväinen ja pyytää tarpojia tekemään samoin omalta kohdaltaan. Vastauksia ei tarvitse perustella.
Lähde: Kosketus – Kuinka opettaa seksuaaliterveydestä ja ihmissuhteista koulussa
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Pikalinkit