Vinkkejä ulkokokouksiin

Etenkin syysiltojen hämärtyessä ryhmien kokoukset siirtyvät helposti sisätiloihin. Pimenevät illat tarjoavat kuitenkin paljon mahdollisuuksia ulkokokousten järjestämiseen. Lähiympäristöä kannattaa katsoa uusin silmin: löytyykö kokoontumispaikan läheltä pihaa, puistoa tai lähimetsää? Monia ulkoaktiviteetteja voi toteuttaa myös ihan kaupunkiympäristössä. Oikealla pukeutumisella aina on ulkoilusää, joten ulkoiluvaatteista on hyvä muistuttaa partiolaisia ja kotiväkeä etukäteen, lisäksi otsalamppu ja heijastin voivat olla hyödyllisiä varusteita. Tarvitaanko mukaan myös juomapullo tai istuinalusta?

Partio-toimintaa voidaan järjestää ulkona myös säännöllisesti. Olemme koonneet vinkkejä ulkona kokoontuvan partioryhmän toimintaan, löydät ne täältä

VALOKUVASUUNNISTUS

Valmistelu: Akela piilottaa kolon pihalle, muuhun lähimaastoon tai muuten sudenpennuille tuttuun paikkaan rasteja ja ottaa valokuvat kustakin rastipaikasta. Kuvat voi kiinnittää esimerkiksi kartongille. Rasteilla voi olla esimerkiksi kirjaimia tai tavuja, jotka sudenpentujen pitää kirjoittaa muistiin. Näistä voi muodostua lopuksi sana tai vaikka jokin ohje. Lukutaitoisten pentujen suunnistuksessa voi olla rasteilla kokonaisia sanoja, lauseita tai vaikka pieniä tehtäviä. Suunnistuksen voi toteuttaa viuhkasuunnistuksena esimerkiksi pareittain, eli pari saa tehtäväkseen etsiä ensin yhden kuvan mukaisen rastin ja palaa sitten akelan luokse hakemaan seuraavaa vihjettä. 

NUOTIO

ESTERADAN RAKENTAMINEN

TUTKIN ELÄMÄÄ RANNALLA

OSALLISTUN TALKOISIIN

LUONTOKOHDE

Seikkailijat tutkivat kaupungin karttaa tai nettisivuja. He etsivät alueelta löytyviä retki- ja luontokohteita. Seikkailijat valitsevat suosikkikohteensa ja joukkue tekee sinne retken. 

EKSYKSISSÄ

Seikkailijat jakautuvat kahteen vartioon ja molemmille annetaan radiopuhelin. Toinen vartio laittaa silmät kiinni ja toiset lähtevät "piiloon". Piiloon mennyt vartio on eksyksissä ja toinen vartio yrittää löytää heidät. Vartiot ovat yhteydessä toisiinsa radiopuhelimien avulla ja eksyksissä oleva joukkue yrittää kertoa missä he ovat kuvailemalla mitä näkyy, mihin ilmansuuntaan he lähtivät ja niin edelleen. Toinen vartio voi kysyä tarkentavia kysymyksiä. Kun vartiot löytävät toisensa vuoro vaihtuu.

RETKIKEITIN JA POPPARIT TRANGIALLA

Seikkailijat kasaavat trangiat käyttökuntoon ja tekevät niillä poppareita. Tämän jälkeen he tiskaavat trangiat ja kasaavat ne takaisin pakettiin. Aikuisen on syytä ohjeistaa poppareiden teko huolella, sekä valvoa kuuman rasvan kanssa toimimista.

RUUANVALMISTUS NUOTIOLLA

Esimerkiksi suklaabanaanit sopivat tehtäväksi nuotiolla. Kukin seikkailija ottaa banaanin ja leikkaa siihen keskelle viillon. Viiltoon laitetaan suklaan palasia. Seikkailijat asettavat banaanit nuotion lähelle ja antavat banaanien kypsentyä niin kauan, että suklaat ovat sulaneet.

LIIKUNNAN ILO

Käänteinen curling. Kivinä käytetään jääpaloja. Vartio pakastaa siis kummallekin joukkueelle 3kpl noin 3 litran kokoisia jääpaloja esimerkiksi muovipusseihin. Tämä on hyvä tehdä 3-4 päivää ennen pelaamista. Toisen joukkueen jääpalat värjätään elintarvikevärillä ennen kuin vesi laitetaan pakasteeseen. Ratana käytetään tasaista maa-aluetta, jonka päälle laitetaan pressu. Pressulle kaadetaan vettä, jotta se olisi mahdollisimman liukas. Pressuun merkataan maaliympyrä esimerkiksi teipillä. Vartio jaetaan kahteen joukkueeseen. Toiselle annetaan värjätyt jääpalat ja toiselle värjäämättömät. Joukkueet heittävät jääpalat vuorotellen radalle. Tavoitteena on saada oma pala lähimmäksi maalia. Toisen joukkueen jääpaloja saa tönäistä pois maalialueelta omalla jääpalalla. 

MAASTOLEIKKI

Afrikan tähti: Maastopelissä voidaan käyttää Afrikan tähti -pelin timantteja, rosvoja, hevosenkenkiä ja rahoja tai askarrella nämä itse. Timantit, hevosenkengät ja rosvot laitetaan kirjekuoriin, jotka piilotetaan leikkialueelle. Vartio maksaa 100 pelirahaa pelinjohtajalle, jos aikovat etsiä timanttia kävellen ja 300 jos aikovat pyöräillä. Pelinjohtaja antaa vartiolle vihjeen kirjekuoren sijainnista esimerkiksi koordinaateilla, kuva-arvoituksena tai muulla vastaavalla tavalla. Vartio lähtee etsimään kuorta ja tuo takaisin pelinjohtajalle sen, mitä sieltä ovat löytäneet. Pelinjohtaja maksaa vartiolle kirjekuoren sisällön mukaan. Jos kuoresta löytyy rosvo, joutuu vartio antamaan pelinjohtajalle kaikki rahansa. Ellei vartiolla ole rahaa, voivat heittää noppaa saadakseen tehtävän. Jos vartio saa 4, 5 tai 6 antaa pelinjohtaja uuden tehtävän. Jos vartio saa 1, 2 tai 3, joutuu vartio odottamaan 5 minuuttia. Kun vartio löytää Afrikan tähden, antaa pelinjohtaja vartiolle ohjeet mistä löytää palkinnon. Jos tämän jälkeen toinen vartio löytää hevosenkengän, antaa pelinjohtaja tällekin vartiolle ohjeet siitä, missä palkinto sijaitsee. Ensin palkinnon löytänyt joukkue voittaa.  

Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry