Vaeltaja hallitsee kriisiviestinnän periaatteet. Hän ymmärtää millaisten asioiden ympärille kriisit voivat muodostua. Vaeltaja ymmärtää kriisiviestinnän onnistumisen merkityksen pitkällä tähtäimellä esimerkiksi maineeseen. Vaeltaja osaa kohdata toisen ihmisen asiallisesti tunteita herättävissä tilanteissa.
Vaeltaja tutustuu kriisiviestintään esimerkiksi lukemalla partion kriisiviestintäohjeet sekä kirjallisuuteen tutustumalla tai tapaamalla kriisiviestinnän ammattilaisia. Vaeltaja selvittää muutaman erilaisen kriisin lähtötekijöitä ja viestinnän vaikutusta kriisin lopputulemaan. Kriisejä voivat aiheuttaa esimerkiksi onnettomuus, ihmissuhteet, taloudenhallinta, väärästä huhusta liikkeelle lähtenyt kohu tai hallitsematon somekeskustelu. Vaeltaja harjoittelee viestimistä tunteita nostattavissa keskusteluissa (esimerkiksi huolestuneen vanhemman yhteydenotto, kiusaaminen koloillassa tai tapaturma retkellä).
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Pikalinkit