Tältä sivulta löytyy esimerkki seikkailijoiden ensimmäisen vuoden kevään toimintasuunnitelmasta, jolloin tehdään Etelä-ilmansuunnan aktiviteetteja. Esimerkit kokousten toteuttamiseen löytyvät myös tältä sivulta.
Viikko 2 Pyörtyminen ja tajuttomuus + Hätäpuhelu
Viikko 3 Jokaisenoikeudet
Viikko 4 Leipuri-haaste: Suolainen leivonnainen
Viikko 5 Naskalit + Heittoköysi + Heikot jäät
Viikko 6 Leipuri-haaste: Makea leivonnainen
Viikko 7 Haavat ja hiertymät + Purema ja pisto
(Hiihtoloma viikolla 8/9/10 paikkakunnasta riippuen)
Viikko 8/9 Muistelemispäivä
Viikko 9/10 Paineside + nenäverenvuoto
Viikko 11 Uimataito + Veden varassa + Pelastusliivit vedessä
Viikko 12 Köysivyyhti
Viikko 13 Leipuri-haaste: Oma keittokirja & Koristelu
Viikko 14 Liikuntapäiväkirjan aloitus
Viikko 15 Kaupunkisuunnistus
Viikko 16 Karttamerkit
Viikko 17 Parioviikko
Viikko 18 Kisoihin valmistautuminen
Viikko 19 Mittakaava+metsätyypit
Viikko 20 Retki
Joukkue keskustelee pyörtymiseen ja tajuttomuuteen johtavista syistä. Seikkailijat harjoittelevat tilanteissa annettavaa ensiapua. Miten auttaa pyörtynyttä? Kuinka tajuton laitetaan kylkiasentoon? Seikkailijat harjoittelevat potilaan kylkiasentoon kääntämistä. Samalla on hyvä puhua myös päihteistä. Milloin joku sammuu ja mistä se johtuu? Entä jos joku tuttu kaveri tai perheenjäsen on sammunut? Vierasta tajuttoman oloista henkilöä ei saa lähestyä liian varomattomasti, sillä aina ei voi tietää, miten tämä reagoi. Apua tarvitsevaa ei kuitenkaan saa jättää auttamatta. Parasta on kertoa aikuiselle tai hälyttää apua. Talvella hankeen jäänyt on aina hengenvaarassa, joten apu on saatava nopeasti paikalle. Tarvikkeet: huopia, makuualustoja tai maavaatteita alustoiksi.
Toteutus: Sampo tulostaa pienet tarinat paperille. Seikkailijoiden tehtävänä on merkitä tarinaan vihreällä asiat, joita jokaisennoikeuksien mukaan saa tehdä ja punaisella ne, mitä ei saa. Vaihtoehtoisesti seikkailijat voivat sopia jonkin liikkeen, jota tehdään silloin, kun kyseessä on sallittu asia (esimerkiksi heilutellaan käsiä) ja kun kielletty (esimerkiksi hypitään paikallaan). Maija ja Pertti lähtivät metsäretkelle. Aurinko paistoi ja oli lämmintä, kun lapset pääsivät metsän reunaan. He kävelivät polkua eteenpäin ja näkivät vieressään paljon mustikoita. Maija halusi maistaa niitä, joten he pysähtyivät hetkeksi syömään mustikoita. Seuraavaksi polun varrella näkyi pieni järvi, jossa he uivat, koska oli kuumaa. Pertti onki myös muutaman kalan. Järven rannalla he söivät eväitä. Maija jätti roskat kiven alle, koska ei jaksanut laittaa niitä reppuunsa. Pertti löysi rannalta hienon kävyn, jonka otti mukaansa. Sitten lapset jatkoivat polkua eteenpäin. Edessä näkyi talo, jonka pihassa kasvoi kauniita ruusuja. Lapset kävelivät pihan poikki, ja Maija keräsi mukaan yhden ruusun. Alkoi tulla ilta, ja lapset päättivät lähteä kotiinpäin. He oikaisivat naapurin pellon poikki, jotta ennättävät ajoissa iltapalalle.
Vartio leipoo sämpylöitä. Erilaisia sämpyläreseptejä löytyy netistä ja leivontakirjoista useita. Yksi perusresepti on seuraava: 5 dl vettä tai maitoa 50 g hiivaa tai 1 pss kuivahiivaa 1 tl suolaa ripaus sokeria 10 dl jauhoja 0,5 dl öljyä Neste lämmitetään. Jos käytössä on tuoretta hiivaa, se liotetaan nesteeseen. Lisätään suola ja sokeri. Osa jauhoista sekoitetaan joukkoon ja niiden mukana mahdollinen kuivahiiva. Loput jauhot alustetaan taikinaan ja öljy lisätään loppuvaiheessa. Reseptissä voi käyttää mitä tahansa jauhoja seikkailijoiden makumieltymysten mukaan. Taikinan annetaan kohota puolisen tuntia, jonka jälkeen siitä leivotaan sämpylät. Sämpylöitä paistetaan 225 asteessa noin 12 minuuttia.
Perinteisten sämpylöiden sijaan ryhmä voi halutessaan kokeilla tikkupullamaisia nuotiosämpylöitä!
Leipomisesta syntyy aina siivottavaa, joten omien jälkien siivoamista on hyvä harjoitella hoitamaan. Ruuantekopiste on kuitenkin hyvä jättää parempaan kuntoon kuin sen käyttöönsä otti.
Seikkailijat harjoittelevat naskaleiden käyttöä, niiden avulla etenemistä sekä jäällä kierimistä, mieluiten jäällä, jolla saa mahdollisimman todellisen tuntuman tarvittavaan voimankäyttöön. Seikkailijat saavat ensin kokeilla naskaleiden avulla etenemistä vartioittain. Sampo tekee sillä välin radan, johon on merkitty avanto, naskaleiden varassa edettävä matka ja kierien edettävä matka. Harjoittelun jälkeen voidaan pitää nopeuskisa. Kun ensimmäinen on maalissa, lähtee seuraava liikkeelle avannosta. Samalla käydään läpi, mitä tehdä, jos jää pettää alta tai jos huomaa toisen tarvitsevan apua jäällä. Rataan voi tehdä erilaisia heikkojen jäiden riskialueita, esim. Siltoja, virtauskohtia tai keväisiä jäitä. Yksi rasti radalla voi olla heittoköyden heittäminen, sen avulla pelastautuminen sekä vyyhdin oikeaoppinen keriminen.
Laskiaispullien leipominen:
Pullataikina onnistuu esimerkiksi seuraavalla reseptillä: 200 g voita 5 dl maitoa 50 g hiivaa 2 dl sokeria 2 rkl kardemummaa 2 tl suolaa 1 kananmuna n. 15 dl vehnäjauhoja Voi sulatetaan mikrossa tai liedellä. Maito lämmitetään kädenlämpöiseksi ja joukkoon murennetaan hiiva. Nestettä sekoitetaan, kunnes hiiva on liuennut. Joukkoon sekoitetaan sokeri, kardemumma, suola ja kananmuna. Noin puolet jauhoista lisätään desilitra kerrallaan ja taikinaa vatkataan hetken aikaa. Loput jauhoista lisätään taikinaan vähitellen kädellä vaivaten. Loppuvaiheessa lisätään voisula. Noin yksi desilitra jauhoista kannattaa säästää, sillä sen voi lisätä tarvittaessa alustamisen aikana. Taikinaa alustetaan, kunnes se on kimmoisaa ja irtoaa kulhon reunoista ja kädestä. Taikinakulho peitetään liinalla ja taikinaa kohotetaan lämpimässä paikassa noin 45 minuuttia, kunnes se on kohonnut kaksinkertaiseksi. Pullataikinasta voi jokainen seikkailija leipoa esimerkiksi itsensä näköisen pullaukkelin, korvapuusteja, voisilmäpullia tai vaikkapa pitkon tulevalle retkelle. Pullia paistetaan 200 asteessa koosta riippuen 8–15 minuuttia
Seikkailija opettelee tyypillisten retkellä ja kokouksissa syntyvien pienten haavojen hoitoa. & Seikkailija tuntee ampiaisen piston tai kyyn pureman vaatiman perusensiavun. Seikkailija opettelee punkin poistoa ja pureman jälkihoitoa.
Tämän aktiviteetin voi tehdä kololla, ulkona, metsässä tai vaikka partiokämpällä
Johtajan tehtävä
Toteutusvinkit:
Lippukunnan yhteinen talviretki
Yleistä: Muistelemispäivänä (World Thinking Day) juhlitaan partioystävyyttä, lisätään tietoisuutta maailman epäoikeudenmukaisuudesta ja kerätään varoja köyhempien maiden partiotoimintaa varten. Muistelemispäivää vietetään 22.2. joka vuosi. Muistelemispäivä on partioliikkeen perustajan Lordi Robert Baden-Powellin ja hänen puolisonsa Lady Olave Baden-Powellin, partiotyttöjen ylijohtajan, yhteinen syntymäpäivä. Perinne on jatkunut vuodesta 1926.
Muistelemispäivämateriaali julkaistaan joka vuosi erikseen partio-ohjelma.fi:n. Tsekkaa ajankohtainen materiaali linkin takaa!
Muistelemispäivämateriaali: https://partio-ohjelma.fi/toiminta/muistelemispaeivae
Tavoite: Seikkailija tietää, miten toimitaan, kun omasta tai kaverin nenästä tulee verta. & Seikkailija osaa tyrehdyttää verenvuodon.
Paikka: Tämän aktiviteetin voi tehdä kololla, ulkona tai vaikka partiokämpällä
Johtajan tehtävä:
Toteutusvinkkejä:
Tavoite: Seikkailija tietää, miltä tuntuu uida pelastusliivit päällä. & Seikkailija saa uimataidon harjoitusta. & Seikkailija osaa auttaa veden varaan joutunutta sekä tietää, miten toimia, jos itse joutuu veden varaan.
Paikka: Tämän aktiviteetin voi tehdä vesillä tai vaikka vierailla jossakin kohteessa!
Johtajan tehtävä:
Toteutusvinkkejä:
Toteutusvinkki:
Köysiä tarvitaan erityisesti kiipeilyssä ja veneilyssä, mutta myös jokainen retkelle lähtevän kannattaa omat köytensä pitää siistissä nipussa, jotta tarpeen tullen ne saa nopeasti käyttöön eikä tarvitse käyttää aikaa köyden availuun. Hyvä vyyhti on sellainen, että köyden saa nopeasti käyttövalmiiksi. Ryhmä voi harjoitella vyyhtien tekemistä eripaksuisilla köysillä ja tekniikoilla. Päivän hyvänä työnä ryhmä voi selvittää lippukunnan varaston kaikki köydet ja tehdä niistä siistit vyyhdit. Vyyhtejä voi tehdä myös pitkistä sähköjohdoista, letkuista tai muista helposti sotkeentuvista asioista.
Toteutusvinkki: Joukkue leipoo muffineja vartioittain. Jokainen seikkailija saa koristella muffiniaan itse esim. kuorrutteella ja strösselillä houkuttelevaksi kuppikakuksi.
Jokainen seikkailija tuo kotoa oman lempireseptin koloiltaan. Joukkue kokoaa näistä resepteistä kirjan, jota monistetaan kaikille joukkueen jäsenille.
Tutustutaan omanikäisten liikuntasuosituksiin ja suunnitellaan niiden pohjalta visuaalinen ja palkitseva liikuntapäiväkirja jokaiselle ryhmän jäsenelle ja pitää sitä muutaman kuukauden ajan. Ryhmää voi kannustaa liikkumaan pelillistämällä liikkumisen vielä esimerkiksi pelaamalla Afrikan tähteä ilman noppaa siten, että jokaisesta liikutusta viidestä tunnista ryhmä pääsee yhden askeleen eteenpäin tms. Ryhmä voi liikkua myös kolokerroilla esimerkiksi yhdistämällä suunnistusaktiviteetteja kolokertoihin.
Sampo käy ennen kokousta viemässä lähialueelle rasteja ja merkitsee ne samalla tulostettuun karttaan. Suunnistuksen voi toteuttaa joko viuhkasuunnistuksella eli niin, että keskipisteestä (vaikka kolo) lähetetään rasti kerrallaan suunnistamaan ja joka rastin jälkeen palataan keskipisteeseen hakemaan johtajalta seuraava rasti. Rastit voivat olla eri vaikeusasteisia ja osa voi olla viitoitettuja. Reittiä ja edistymistä on helppo seurata kun jokaiselta rastilta palataan takaisin samaan pisteeseen.
Toinen vaihtoehto on kiertää rasteja koko ryhmän voimin ja jakaa suunnistus vastuuta yhdelle seikkailijalle. Välillä voi pysähtyä perustelemaan maaston muotoja tai yksittäisiä maamerkkejä. Kaikkien ryhmäläisten on hyvä pysyä kokoajan kartalla.
Tavoite: Seikkailija tuntee yleisimmät karttamerkit ja -värit.
Paikka: Tämän aktiviteetin voi toteuttaa kololla, kämpällä, metsässä ja ulkona, sekä tarvittaessa myös etänä kotoa käsin!
Johtajan tehtävä:
Toteutusvinkkejä:
Osallistuminen partiolaisten kirkkopyhään tai Yrjönpäivänjuhlaan, ei tavallista viikkokokousta.
Toteutusvinkki:
Partiotaitokisoissa julkaistaan tehtävien nimiä ennakkoon, jonka lisäksi kilpailun sijainti ja viestintä saattavat tarjota vinkkejä mahdollisista tehtävistä. Ryhmä yrittää etsiä näitä vihjeitä ja keksiessään perehtyy asiaan ja tarvittaessa harjoittelee taitoja, joita luulevat tarvitsevansa tehtävän aikana.
Seikkailijat tutkivat erilaisista kartoista, mistä mittakaavamerkintä löytyy. He selvittävät, miten mittakaavan avulla matka kartalla muutetaan metreiksi maastossa. Sampo näyttää kartalta eri kohteita ja ohjeistaa vartioita mittaamaan matkat kartalta ja muuntamaan ne matkaksi luonnossa. Samalla karttaa tutkiessa voidaan tutkailla erilaisia metsätyyppejä (havu, lehti tai sekametsä) ja pohtia näiden metsien sopivuutta majoittumiseen.
Seikkailijat laskevat retken jälkeen, kuinka pitkä matka on kävelty ja pohtivat oliko kyseisessä metsätyypissä jotain hyviä ja huonoja puolia. (esim. Kesällä kuusimetsissä yleensä paljon hyttysiä)
Retkellä tehdään seuraavat aktiviteetit:
Yö laavussa
Eksyksissä
Toteutusvinkki:
Etäisyydet
Toteutusvinkkejä:
Suunnistus
Sampo käy ennen kokousta viemässä lähialueelle rasteja ja merkitsee ne samalla tulostettuun karttaan. Suunnistuksen voi toteuttaa joko viuhkasuunnistuksella eli niin, että keskipisteestä (vaikka kolo) lähetetään rasti kerrallaan suunnistamaan ja joka rastin jälkeen palataan keskipisteeseen hakemaan johtajalta seuraava rasti. Rastit voivat olla eri vaikeusasteisia ja osa voi olla viitoitettuja. Reittiä ja edistymistä on helppo seurata kun jokaiselta rastilta palataan takaisin samaan pisteeseen.
Toinen vaihtoehto on kiertää rasteja koko ryhmän voimin ja jakaa suunnistus vastuuta yhdelle seikkailijalle. Välillä voi pysähtyä perustelemaan maaston muotoja tai yksittäisiä maamerkkejä. Kaikkien ryhmäläisten on hyvä pysyä kokoajan kartalla.
Oikea suunta
Osan edellisen osion rastiväleistä voi kulkea suunnan avulla. Suunnan ottamisessa ja siihen suuntaan kulkemisessa on tärkeä huomioida mahdolliset esteet, kuten puut, reitillä. Suuntaa on hyvä käyttää suunnistuksessa tukena, mutta seikkailijoiden kanssa kannattaa reittiä suunnitellessa miettiä onko suoraan kulkeminen vai polkuja ja muita maastonmuotoja mukaileva reitti helpompi.
Sepeli
Jokainen seikkailijavuosi päättyy seikkailijapeliin. Seikkailijapeli eli sepeli on juonellinen maastoleikki, jonka aikana testataan seikkailijoiden oppimia taitoja. Seikkailijapelissä on aina taustatarina, johon pelin tehtävät tavalla tai toisella liittyvät. Seikkailijapeli kuuluu olennaisena osana seikkailijaohjelmaan. Se päättää jokaisen vuoden ja sen avulla kerrataan ja harjoitellaan opittuja asioita. Tärkeintä on, että sepeli on haastava ja hauska. Seikkailijapeli on samalla myös riitti, joka kertoo seikkailijalle yhden vaiheen päättymisestä ja seuraavan alkamisesta. Seikkailijakisassa on kyllä voittaja, mutta ei häviäjiä – kisaa ei voi reputtaa.
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Pikalinkit